Friday, February 10, 2012

5 Jenis Makanan yang Boleh Mengurangkan Kadar Kolesterol

1. Mil Oat dan Kulit Oat (Bran Oat)

Mil oat mengandungi serat mudah larut yang mengurangkan lipoprotein ketumpatan rendah (LDL), iaitu kolesterol tidak baik. Serat larut juga boleh didapati dalam makanan seperti kacang merah, epal, buah pear, psilium, barli dan buah prun.

2. Ikan dan Asid Lemak Omega-3

Kajian telah menyokong bahawa memakan ikan berlemak boleh merendahkan tahap kolesterol kerana asid lemak omega-3 yang tinggi. Asid lemak omega-3 juga mengurangkan tekanan darah dan risiko darah bergumpal. Bagi pesakit jantung, minyak ikan atau asid lemak omega-3 mampu mengurangkan risiko mati tiba-tiba.

3. Walnuts, Badam

Kajian telah membuktikan walnuts boleh mengurangkan kolesterol darah. Kaya dengan asid poli tak tepu lemak, walnuts juga membantu mengekalkan salur darah sihat dan anjal. Begitu juga dengan badam, menunjukkan satu peningkatan ketara dengan hanya empat minggu.

4. Minyak Zaitun

Minyak zaitun mengandungi campuran antioksida yang kuat yang boleh mengurangkan kadar kolesterol tidak baik (LDL) tanpa mengurangkan kadar kolesterol baik (HDL). Disarankan mengambil dua sudu makan (23gram) minyak zaitun sehari. Boleh juga gunakan minyak zaitun dalam masakan.

5. Makanan yang diperkuatkan dengan sterol tumbuhan atau stanol

Makanan yang diperkuatkan ini mampu menghalang penyerapan kolesterol. Marjerin, jus oren, dan minuman yogurt yang diperkuatkan dengan sterol tumbuhan boleh mengurangkan kolesterol LDL lebih 10%. Amaun sterol tumbuhan yang diperlukan setiap hari ialah sekurang-kurangnya 2 gram, sama dengan 237 mililiter jus oren yang diperkuatkan oleh sterol tumbuhan.

30 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Lady

selalu makan oat 3 in 1...he he

terima kasih penerangan

Yumida said...

oat mmg terbukti berkesan menurunkan kolestrol..pengganti nasik...ikan tu mmg ikan berkualiti n mahaiiiii..yg ke-5 tu yg x tahan..sdap wooooooo

Aine Ainun said...

Suka sungguh bab ni lady bird;)

akubiomed said...

Sarapan pagi saya sebelum tempat kerja adalah oat. oat terbukti penyerapan lemak umpama span sepanjang saluran penghadaman.

Telor Power said...

thanks ladybird...pasni nak cari olive oil dan oat. hehehe mmg skrg makan benda2 begini jer.nak kasi LDL tu ke tahap bawah giler.

Tihara said...

tu minyak zaitun bagus sgt tp mahal.. :)

nohas said...

Roasted almonds as snacks, asyikk..

LydSunshine said...

stenol tu baru first time dgr. Nnt kalo nak beli yogurt or marjerin kena check la dulu. Thanks ladybird.

Mr.Clive said...

suka makan ikan. bukan sahaja berkhasiat,bagus untuk otak tapi sedap pulak tu...thank u for sharing.tapi yg xsuke makan mil oat tu la...walaupun bagus, tapi mm...tasteless.... :'(

teha said...

mujo laa kite suke mkn walnut.. hihi

ZWAN SABRI said...

nice info lah.. thanks ye.. :)

Deru Ombak said...

Salam LB..
Mknn kesihatan sume mahal.. :)

Ad-Dien said...

Alhamdulillah. setakat ini ana makan semua nya yang halal dan dengan gaya hidup yang sihat, Alhamdulillah tiada masalah... :)

adapun makanan yang disenaraikan oleh ukhti memang diakui kebaikannya..mabruk :)


Hadith Maudhu' 02: Tuntut Ilmu Dari Buaian Hingga Ke Liang Lahad

Kamsiah said...

oat..akka takleh telan kalau mcm tu ja...blend dgn epal baru leh jalan hehe...

semutsengal said...

kurang kolestrol, kurang risiko pnyakit jantung yaww !

Acik Erna said...

asalam lady..acik dah 2 bulan sekali kena ambik darah untuk kolesterol.dah 7.5 kolesterol nya.

Yumida said...

sis sweet lady.....tertunggu2 gak jwpn tentang teka teki bulan n awan tu...terseksa batin ni menunggu :)

Pembunuh Tanpa Bayang said...

oat...hanya mampu bertahan untuk 1 tahun saja.dan selepas itu,mulai jemu dan muak -_-"

mie said...

oooo...
kena amalkan ni..
selalu amik pil salmon yang de oega 3 je..
ehehee

LydSunshine said...

Salam, lady, buat la craft felt tu. boleh tenangkan hati. Beli kain tu kat internet. Saya beli kat http://www.mycraftnhobbies.com/

Papa Mifz said...

kalo guno minyak zaitun utk mkn sedap ke tak ek??

Yatie Awang said...

akak kalau ikan makanlah..tapi bukan ikan yg kat gambar tu hahahaha...

Adry@Daun said...

Semua jenis makanan yg bukan dari negara kita. Sebenarnya makanan/hasil tanaman kita juga berkhasiat utk kesihatan tp kurang pendedahan dan kajian saintifik.

Mishter Izwän said...

badam tuh mmg bgs, org yg cerdik pndai di dunia ini mereka amalkan mkn badam dan juga kacang, tp tak tawu plak kacang per


feel free to visit me at speechless009.blogspot.com

Wan85 said...

http://wanwidget.com
terima kasih

Bui Junaidi said...

NAK TRY MAKAN OATLAH NNT SBB NAK TURUNKAN KADAR KOLESTROL DLM BADAN..*__*

Nizam said...

akak..minyak zaitun tu kalau minum camtu bole ke?or dia rasa cam minyak biasa je?hehe

Suhami Ahmad said...

atok amalkan makan quaker oat tiap2 pagi

Bidadari Syurga said...

ok akak akn pilih aiskrim dari skng.. haaahahahhaha.... thnks untuk info ini

Farha IbuCergas said...

Info yang best.
TQ dear.

Mmg apa pon, lebih baik amalkan makanan yang semulajadi untuk mengurangkan kolestrol dalam darah.


IbuCergas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...