Monday, February 13, 2012

Tembikai - Makanan Sunnah Nabi


Memakan tembikai sebelum masa makan membersihkan perut dan mengeluarkan penyakit. Rasulullah saw biasa memakan timun dengan garam. Jika baginda memakan tembikai, ia dimakan dengan buah-buahan segar dan keju. Baginda juga pernah makan tembikai sahaja. 

[Minda Hebat]

33 comments:

Kamsiah said...

salam
suka tembikai...buat jus pun sedap...

Mr.Clive said...

shukeeeee tembikai!yummmylicious!XD

Yumida said...

sedap! letak dlm peti sejuk lg mabeles!

semutsengal said...

dpt meningkatkan kandungan air dlm badan =)

Kunang-Kunang said...

Bestnya nampak tembikai tu.

Terima kasih ladybird. Semoga apa yang dilakukan oleh Rasulullah dapat kita ikuti untuk manfaat diri kita.

teha said...

kite suke tembikai.. sedapp ! ;)

Deru Ombak said...

Salam LB
Kakya pun tengah mkn tembikai ni...tapi Ada juga yang pantang, sakit urat katanya..

Deru Ombak said...

Salam LB
Kakya pun tengah mkn tembikai ni...tapi Ada juga yang pantang, sakit urat katanya..

diana said...

TEMBIKAI ADALAH BUAH KEGEMARAN AKAK..SEHARI BOLEH MAAKN SEBIJIK..HEHEHE

Acik Erna said...

assalama lady..terima kasih lady..yang ini acik memang ketinggalan.terima kasih kerana sudi kongsi disini.

insan_marhaen said...

tapi kalau dalam pantang tak boleh makan la, kan!

Hanamiko Sakura said...

makan tembikai....hehehe

Telor Power said...

lady B: wow great info sis, tq for sharing, baru tahu ingatkan tembikai nie xbagus tuk kesihatan.

ramai juga kata tembikai tak elok makan penyebab batuk
ada juga kata pengamal madu juga tak elok makan tembikai pasai ia berlawan

missSenget said...

baca entry ni tetiba terfikir..


eh..da lamanya tak makan tembikai..!

LydSunshine said...

Betul ke Lady? Tak sangka Nabi suka tembikai.

Hana Faza-same person said...

Salam Lady:)

Gmbar tu buat betul2 Hana terliur:)

InsyaAllah , nak ikut mcm Nabi jugalah:)

Ros said...

Salam LadyBird,

Favourite Kak Ros nih......

Woofer Storm said...

suka minum juz tembikai..heehe

#asal buah2an sy suka lady^^

Hans said...

nasib saya pun suka tembikai
:-)


P/S : Tolong Bantu Hans Menang iPad 2 ->

http://hanspunyablog.blogspot.com/2012/02/pusingan-akhir-contest-gadget-impian.html

mamaNoriz said...

family akak semua hantu tembikai...klu ada offer, mesti beli sebijik besar...

cuma sayangnye tembikai kite sekarnag byk tercemar dgn bahan kimia sbb pengelaur dan cantik kan warna merah tu...

Bui Junaidi said...

ANAK2 KAK BUI MMG SUKA MAKAN TEMBIKAI NI..TP YG TAK TAHANNYA LEPAS TU ASYIK NAK G TANDAS JER..HIK..HIK

Suhami Ahmad said...

buah kegemaran atok =)

Aine Ainun said...

Sunah nabi...
Saya pun suka mkn tmbikai ni
kalo buat jus emppph, lagi best...
Timun makan ngan garam pun sedap;)

Kancil 8349 said...

buah yang paling sedap,...

cun09 said...

salam...

ilmu baru ...syukran ^_~

Hanis MY said...

dah lama nak makan tapi kena tunggu summer baru ada suika ni wuwuwu...

mama ju, said...

Salam kenal

Jumpa di Atuk! Moga satu hari nanti jadi gagak putih!

shameel Iskandar said...

salam lady.
Tembikai mmg best. sedap di makan begitu sahaja. Tapi paling ptg ia adalah makanan kegemaran Nabi kita

Puan Kutu said...

buah kegemaran aruah mak sy..:)

L said...

ada ulama yg terlalu cintakn nbi sampai xsanggup nk mkn tembikai sebb tak tahu mcm mna cara nabi mkn tmbikai....

eiela said...

saya suka jgk tembikai. rupanya elok makan sblm mkn nasi sbb sy selalu mkn lps mkn nasi.

akubiomed said...

Patutlah ketika di Lubnan beberapa tahun lalu timun dijadikan appetizer.

Anonymous said...

tembikai yang best :) tq atas perkongsian ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...