Monday, January 20, 2014

Pisang - Bagus Untuk Sistem Pencernaan

Ihsan Google
Salam semua.. Jom kite perbanyakkan makan pisang.. Banyak khasiatnya..

Pisang mempunyai banyak khasiat dan enak pula rasanya. Ia mampu menjadikan permukaan sel perut lebih kuat dalam menahan cecair yang merbahaya atau toksin.

Buah ini dapat menstimulasikan perkembangan sel sel di dalam perut yang baru dan mengeluarkan lapisan pelindung berlendir yang mana akan dapat menyelubungi permukaan perut dengan cepat.

Oleh yang demikian, pisang dapat mencegah kerosakan yang berterusan yang disebabkan oleh asid hidroklorik dan pepsin atau asid perut.

Di antara zat yang terdapat pada pisang ialah potassium, magnessium, dan fosforus.

Jus pisang diambil sehari sekali pada waktu malam sebelum tidur. Untuk menyediakan segelas jus pisang, gunakan dua biji pisang yang bersaiz sederhana. Jenis pisang yang digunakan sebaik-baiknya adalah pisang embun.

Manfaat lain pisang untuk kesihatan ialah :-

♥ Menurunkan kolesterol darah
♥ Menurunkan tekanan darah
♥ Baik untuk darah dan jantung

Tips Memilih Pisang

♥ Pisang yang masih hijau atau muda boleh diperam untuk menjadikannya matang dengan menyimpannya dalam suhu bilik.

♥ Namun jika ingin segera memakannya, pilihlah pisang yang sudah masak. Jangan memilih pisang yang sudah terlalu ranum.

12 comments:

paridah said...

sedapnya dapat makan pisang masak n goreng pisang panas....

Niesa said...

Niesa suka makan pisang yg kecik tu..haha..comel je...thanks share kak.. :)

sud@is said...

pisang emas dan nangka pilihan utama, tak lupa juga pisang berangan

LydSunshine said...

akak suka pisang. Luth pun suka pisang.

akubiomed said...

Didalam kebaikkan ada keburukan. Awas untuk pengidap kencing manis kerana pengambilan pisang boleh meningkat bacaan gula.

si kiut lavender said...

pisang...antara buah yang selalu ada dalam rumah..hehehe


assalamualaikum,,hai lady...:)

suri said...

salam.saya suka makan pisnag goreng panas2 tu.cucur ker ok gak heee..

sori lambat jejak huhu..laptop sy asyik padma jer.laptop si dia bawa ke kl uh..

jaga diri. btw tak tahu arwah ila tu kwn admin saya tahu melalui blog bro tehr.

Angah said...

pisang berangan paling best kan...

Rashid said...

alaaa baru petang tadi makan pisang goreng atas kereta ... hehe

kiwi said...

tak pernah makan jus pisang..macam sedap je..hihi..pisang mkn dengan eskrem pon best ^__^

❤Kamsiah❤ said...

kalau mengidap diabetis,pisang adalah musuh utama..

QasehnyaRania said...

kurang bagus utk org yg ada kencing manis. bisa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...