Saturday, January 21, 2012

Khasiat Buah-Buahan

♥ Makanlah buah limau (oren) kerana ia mengemaskan bebenang jantung dan menambahkan kecerdasan fikiran.
♥ Makanlah buah anggur satu persatu (sebiji demi sebiji) kerana cara ini lebih berkhasiat.
♥ Banyakkan memakan buah terung. Sesiapa yang memakannya sebagai penyakit, maka ia akan menjadi penyakit. Dan sesiapa yang memakannya sebagai ubat maka ia akan menjadi ubat.
♥ Jika Allah mempunyai pohon yang lebih ringan daripada peria, maka sesungguhnya Dia akan membuatnya untuk saudara kita Nabi Nuh as. Peria baik untuk kencing manis dan darah tinggi.
♥ Jika kamu bercadang hendak memasak sup (kuah), dianjurkan supaya memasukkan labu ke dalamnya kerana sesungguhnya ini menambahkan fikiran dan akal.
♥ Makanlah buah-buahan pada awal musim kerana ia menjana kesihatan kepada badan dan menghindar
penyakit. Sebaliknya hindarilah buah-buahan pada hujung musim kerana ia membawa penyakit kepada badan.
♥ Jangan mengambil makanan yang masam seperti jeruk dan epal hijau. Jeruk masam boleh melemahkan ingatan.

30 comments:

si kiut lavender said...

buah oren memang byk skunk nih..:)

terung..?
buah tuh utk ubat apa ya..?

Kamsiah said...

buah2an tempatan-moktan,durian,langsat/dokong...bg pesakit diabetis...mkn la sesuap dua ja....

padin said...

aku suka limau, anggur dan mangga, hahaha

Ckin Kembaq said...

tak suka jeruk lady...tambah2 lagi yang jual kat stesen2 bus tu..sebab kandungan air cmpuran tu tinggi..boleh meyebabkan cek penat..hehe

Dinar said...

oren kaya dgn vit C dan dipercayai boleh mempercepat kesembuhan luka-luka dalaman...

Telor Power said...

yap part terung tu.....tak beberapa nak faham. mcm mana dia boleh jadi penyakit dan ubat???

tehr said...

terung tu masak kari memang sedap
saya meang tak suka buah yang masam atau jeruk

S..U..D..@..I..S said...

sh epal hijau ku masih byk lagi lam ptiais ni....tak elok ya lady

Adry@Daun said...

Jeruk buah kundang(setar) tuuu... Lama tak mkn.. Telan air liur tgk jeruk tu..hehe..

dea bianglala said...

Setuju, lady..khasiat buah-buahan memang sangat banyak. Sebb itu kan seringkali disarankan untuk di konsumsi... :)

delarocha said...

nice sharing :-)

Tihara said...

makan buah baik utk penghadaman kan ;)

L said...

tq k... huhu nice info. kene sentiasa amlkan buah2 han dari amik supplement2,, huhu


jom renung2 sekejap..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/kenapa-ilmu-itu-penting.html

Yastro said...

tang buah peria yang kantoi sikit tu...hehehe

AmirFX said...

Tak suka sangat makan jeruk... Tekak nie akan cepat rasa gatal...

adanaberkat said...

Assalam..terung juga baik utk sesiapa yg nak menurunkan berat badan.tapi ada juga org kata ia membuat anda mengeluarka angin...kalau nak tahu buah yg paling aku suka adalah Buah Tangan ahakhaha

adanaberkat said...

Assalam..terung juga baik utk sesiapa yg nak menurunkan berat badan.tapi ada juga org kata ia membuat anda mengeluarka angin...kalau nak tahu buah yg paling aku suka adalah Buah Tangan ahakhaha

insan_marhaen said...

IM memang selalu sarankan ibu_suri makan sayur peria kerana khasiatnya itulah bersesuaian dengan masaalah kesihatan ibu_suri.

Khasiat daun ketum tak ada ke?

Miss Purple Ungu said...

skrg ni duk makan limau je hehe

#gmbr jmbtn tu miss purple culik dr uncle google je
x prnh gi pun kat pulau kekabu tu hehe

chii said...

aduhai..k.chii tgk buah yg tersenarai..ok je..skali tang bawah..jeruk..terliur dibuatnya..heheh..

buah2an..mmg bagus.banyak khasiat nya yg tidak kita ketahui...lebih2 lagi buah2an tempatan =)

Bui Junaidi said...

PERIA TU PALING SUSAH KAK BUI NAK MAKAN SBB PAHIT SANGAT..JERUK SESEKALI JER MAKAN..BILA TEKAK NI TERASA NAK MAKAN BENDA MASAM BARU BELI..HEHE

eiela said...

semua yg dalam pic kat atas tuh saya makan kak. sedap.

Papa Mifz said...

Musim buah pun ado beza yer baik n buruk nyer,baru tau

CIK TOM said...

ciktom suka buah tomato..xde dlm senarai pun??sedih...sob3..

Ungu Violet said...

ala...terliur la tengok jeruk tu...huhu

Puan Kutu said...

sy mmg tak suka makan jeruk..peria n terung mmg suka..labu tu tak reti klu buat sup..buat bubur sedaplah...anggur n limau mmg sgt suka.buah bermusim tu tak tahu bila awal musim..belasah jer bila pun..:)

Nizam said...

ada orang kata terung tak baik untuk lelaki..tapi nizam suka terung..macam mana tu kak?
epal hijau orang kata elok untuk kesihatan..tapi sekrang tak pula?macam mana tu kak?konfius ni...

nizam suka terung dan epal hijau. mana satu perlu elakkan ni?

Cik Farz said...

i love fruits :)

~CAHAYA~ said...

alhmdulillh akk memg xbpe suke jeruk2, asam2 n epal hijau..huhu

~CAHAYA~ said...

alhmdulillh akk memg xbpe suke jeruk2, asam2 n epal hijau..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...