Tuesday, November 15, 2011

Hukum Lelaki Memakai Inai - Ustaz Azhar Idrus

Salam kepada semua sahabat lady.. Terima kasih yer sebab sudi datang berkunjung ke teratak ledibed .. 

Kali ning ledi nok tulih pasal hukum berinai bagi orang laki.. ladi ambik daripade buku Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab..

Berdasarkan pandangan dan pendapat lady kan.. orang lelaki berinai x cantik.. nampak macam tak kemas.. nampak macam tak bersih.. itu hanyalah pendapat lady sebagai seorang perempuan.. 

Tetapi kenapa yer.. walaupun tak cantik.. x kemas.. x bersih.. ia tetap diambil menjadi budaya terutamanya bagi pengantin lelaki.. bukankah time tu semua nak bagi nampak cantik dan menarik.. 

Bagi lady.. bersih itu indah.. x kirelah kulit dia gelap macamana pun asalkan bersih.. tetap nampak berseri..

Itu hanyalah pendapat lady yang x seberapa ni.. ini plak pendapat yang lady ambil daripada buku ustaz Azhar.. hasil daripada soalan yang ditanyakan kepada beliau :

Soalan : 

Apakah hukum bagi lelaki berinai di jari ketika berkahwin? Amalan ini banyak diamalkan oleh masyarakat Melayu pada masa kini. Bolehkah ustaz berikan sedikit huraian mengenainya?
Jawapan : 

Setakat yang saya tahu, haram bagi kaum lelaki memakai inai sekalipun bagi tujuan berkahwin.

Inai adalah sebahagian daripada perhiasan yang tertentu untuk kaum wanita. Oleh itu, lelaki dilarang memakainya kerana ada hadis sahih yang melaknat kaum lelaki yang memakai perhiasan kaum wanita.

.........

Inilah jawapan daripada ustaz Azhar.. ringkas.. padat.. dan kemas.. Kepada yang ada buku tu.. lehlah bukak m/surat 118. 

Buku ini bagus, kebanyakannya membincangkan hukum yang berkaitan dengan kegiatan harian kita. Amat sesuai untuk dijadikan pedoman dan panduan untuk pelbagai peringkat umur. Jadi, x rugilah untuk kita mendapatkannya.. :D

32 comments:

Fatin Mraz said...

abg ipar FM pun x pakai masa kawen baru nih..

=)

tiefazatie said...

wah..jd maknanya xleh la nie kan..

S..U..D..@..I..S said...

Tq lady amalan tanpa ilmu sia2 belaka malah mengumpul dosa

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

perkongsian yg sgt baik.alhamdulillah kami nikah suami tak pki inai pun

delarocha said...

tq atas ilmu ini

naim said...

salam akak..

:)

naim dah beli buku ustad. hehe

p/s; teringin sangat nak tadah ilmu dengn ustad.

hari 2 mai kedah. qasa sat sangat 2jam

chii said...

nasib baik kawan chii yang kawen bulan lepas..x pakai =)

aimaniman said...

oooo bagus la info ni,.. selalunya lelaki pakai inai kat 1 jari je sebagai tanda dah dimiliki koot...

ILA HonEyBuNNy said...

ohhh baru ila tahu...

lepas neh bakal suami ila jangan pakai la...ngeh3..

Miss Purple Ungu said...

skrg ni memang trend lelaki pakai inai masa kahwin kan
trima kasih atas pkongsian ni :)

blog-tips-kurus said...

tq dear. ai akan pastikan laki ai tidak pakai. hehe!

Cik Jari said...

syukran sis...

pnh denga kat jawapan ustaz azhar nih dalam youtube... skrg nih mmg tgh cari info tntg yg boleh n tak boleh buat pengantin...kalau boleh nk betul2 ikut syariat..

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Benar, Imam Syafie berpendapat bahawa lelaki diharuskan memakai inai pada mana-mana bahagian tubuh badan KECUALI tangan dan kakinya. Walaubagaimanapun ia dibenarkan sekiranya melibatkan hal-hal perubatan atau darurat.

Dinar said...

moga perkongsian berguna ini dapat mengelakkan kita dari mengamalkan budaya yang mengundang murka Allah..

Cik Aien said...

Yup, itu semua adat :)
Kita kahwin elok ikut agama, bukan ikut adat.. boleh cmtu miss LadyBird?

Bui Junaidi said...

baru tahu rupanya lelaki haram pakai inai..tq lady for the sharing..

Suhami Ahmad said...

kalau pakai inai atas sebab kesihatan, mungkin diharuskan kot kan..

apik pehe said...

kak..apik nak cari jugak la buku ni..

tehr said...

orang laki tak payah pakai la
langsung tak hensem
makin buruk ada la

haram pulak tu

Nizam Ijam said...

ooo..baru sy tahu..hu2

HEROICzero said...

=)

tak pernah terasa nak berinai . tapi itu lah , bila kahwin ni , kalau tak nak buat pun , kena paksa juga . susah .

nurkaloi said...

owhh yekeww
baru kaloi tahu

Papa Mifz said...

ooo...baru tau nih...

Yastro said...

Ye ker? baru tau nih....

Puan Kutu said...

oh baru tau haram rupanya lelaki berinai..

tp bersanding pun haram org tetap buat jugak..:)

ghost writer said...

nasib baik aku tak pernah terfikir pun nak pakai inai.


*ek eleh,Ghost.yg pakai earing tuh lebih kurang lar jugak.haha!

Ardini Humaira said...

betul.. memang tak dibolehkan dalam Islam :)

Anonymous said...

Mula-mula inai tangan, kemudian sikit lagi inai di betis, kemudian lengan...pah tu situ pulak. Berat ni.

MomTom said...

betul ke inai ni untuk perempuan je?

∎irene rasha∎ said...

terima kasih atas info . so thun dpn kahwin , tak bg si dia pkai

∎irene rasha∎ said...

tahun dpn kahwin tkyh bg si dia pkai inai . thank utk info

Anonymous said...

sy nak bernikah ahad ni..bakal perempuan suruh sy pakai inai..tp sy menolak..sebab sy tau hukumnya x blh pakai bg kaum adam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...