Rabu, 22 September 2010

Kobis - Kesannya Pada Wanita

Lady sebenarnya nak bagitahu kepada kaum sejenis lady berkaitan dengan sayur kobis. Sebelum ni, lady pernah bagitahu kawan-kawan perempuan lady tentang bahayanya kobis kepada perempuan. Tetapi kebanyakan daripada mereka tetap mengamalkan makan sayur kobis ni. Mungkin kerana mereka menganggap lady menipu ataupun lady sebenarnya hanya sekadar mengikut sahaja pesanan orang-orang tua untuk tidak memakan kobis. Tetapi di sini, lady amat-amat merayu.. JANGAN MAKAN KOBIS. Kalau korang tak percaya kat lady pun, xpelah.. lady nak bagitahu jugak.. 

Lady pasti setiap perempuan tahu makna KEPUTIHAN. Keputihan kebiasaannya dialami oleh kebanyakan perempuan samada belum berkahwin mahupun yang sudah berkahwin. Masalah keputihan ini juga turut dialami oleh sebahagian daripada lelaki. Namun begitu, di sini lady hanya akan huraikan untuk perempuan sahaja. Keputihan adalah sesuatu yang keluar daripada kemaluan  perempuan yang berwarna putih seperti putih telur.

Keputihan sebenarnya adalah protein yang dikeluarkan oleh badan melalui vagina perempuan. Ia merupakan lumrah bagi perempuan. Ia tidak akan mendatangkan masalah jika kuantiti keputihan tersebut adalah sedikit. Namun begitu, jika ia dikeluarkan dengan kuantiti yang banyak, ia akan menggalakkan jangkitan bakteria berlaku di vagina. Dan menyebabkan masalah keputihan akan menjadi lebih rumit serta akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan serta menyebabkan vagina akan menjadi gatal.

Protein yang dikeluarkan oleh dinding vagina merupakan protein yang penting untuk keperluan badan manusia. Disebabkan memakan kobis, protein tersebut dirangsang untuk dikeluarkan dari badan oleh vagina wanita dan badan akan kekurangan protein. Selain daripada vagina menjadi gatal dan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan, keputihan juga boleh menyebabkan kulit menjadi kering dan berat badan semakin menyusut serta sukar untuk berlaku penambahan berat badan.

Di dalam vagina perempuan terdapat beberapa jenis bakteria dan kulat yang saling membantu menstabilkan pH vagina supaya sentiasa berada dalam keadaan berasid (3.8 to 4.5). Candida albicans merupakan contoh kulat yang didapati secara semulajadi dalam vagina perempuan. Walau bagaimanapun jika terdapat pengeluaran protein (keputihan) yang banyak, ia akan merangsang pertumbuhan Candida albicans serta mikroorganisma lain dan menyebabkan penyakit lain yang lebih kronik andai dibiarkan dan boleh merosakkan pundi kencing, rahim dan jika tidak dirawat boleh menyebabkan kemandulan serta penyakit lain yang lebih kronik.

Oleh sebab itu, marilah kita sama-sama mengelakkan memakan makanan yang menjadi penyebab utama masalah keputihan. Dan andai keputihan terlalu banyak, pilihlah pencuci vagina yang bersesuaian untuk mengelakkan bakteria/ kulat dibunuh dengan kadar yang tidak seimbang yang boleh menyebabkan jangkitan berlaku dengan lebih teruk. 
 ........................................

p/s : lady hanya menulis berdasarkan pengetahuan lady yang cetek dan sedikit penyelidikan dengan  bantuan abang google. Andai ingin lebih yakin, sila buat research balik. Lady hanyalah seorang pelajar yang masih cetek ilmunya. Sebarang kesilapan, sila beri tunjuk ajar. tQ.

14 ulasan:

Mat Ganu berkata...

menarik...hehehe. tq lady.

LadyBird berkata...

Mat Ganu : u r welcome Mat GANU.

LILI berkata...

wa....patutla azuin susah sgat nak naek brat bdan....

LadyBird berkata...

azuin :
tryla cr ubat..jgn biarkan.. gune daun sireh lebih baik..

Fieza berkata...

Nice info lady..thanks for sharing

Mario berkata...

kobis jgk tak baik yg ada gaut...

LadyBird berkata...

Fieza : ur welcm

Mario : a'ah, tp ldy x mskkan d sini..

Unknown berkata...

waaa..baru tau..tengs lady!

Unknown berkata...

kobis boleh kurangkan susu ibu.. so ibu2 yng menyusu anak, jgn makan kobis..

m.a.r.i.n.a.r.i.z.u.a.n. berkata...

byk info dari blog nie bestt.. i follow u..

LadyBird berkata...

Amirah :
u r welcome Amirah

kakyong :
nanti kalau lady ade anak, lady x makan kobis.. insyaAllah..

marina :
tQ Marina, i ll follow u too..

Tanpa Nama berkata...

daripada kecik mmg x suka mkn kobis..bila dh besar lagi la x mkn..lgpun mak saya ckp kobis sejuk..

Cik Tieka berkata...

ya Allah, baru tahu psl ne..thanx LB for this kind of info..org tua sy suka beli kobis..kira makanan yg biasa disajikan dirumah..kena kurangkan lah lepas ne.

Unknown berkata...

erkkk selama ni mmg suke mkn kobis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...