Wednesday, December 2, 2015

Kisah Aku..

Aku dulu pelajar universiti..  Malu nak bgth universiti sb aku bukan seorang yg hebat.

Bunga - Jubah Abaya Fateema
Aku ambik jurusan biologi.. Tahun kedua aku ambik pengkhususan mikrobiologi..  Bukan semua boleh masuk..  Hanya yg terpilih sahaje..

Kenape aku ambik mikrobiologi?  Sebab aku ade mslh..  Aku xsuke bergaul dgn orang..  Sebab aku raser rendah diri..

Orang lain berkaki..  Aku beroda empat.  Kdg2 berkaki empat sebab kdg2 aku pakai tongkat.

Perangai rendah diri aku ni dr sekolah lg..  Aku xsuke bercakap..  Klu aku bercakap aku rs ape la yg aku ckp ni..  Lain d kpl otak lain plak yg dikeluarkan.  Rasa mcm bodoh pun ader..

Tp xpe..  Aku bukan sombong..  Aku senyum dgn semua orang..  Org nk kwn ngn aku,  aku alukan..  Yg pasti bukan org xnak kwn ngn aku..  Tp aku yg xreti bergaul..  Huhu..

Aku ambik jurusan mikrobiologi dgn hrpn lps hbs bljr aku nk kje dlm lab..  Kawan dgn semua perkakas2 dlm lab tu..  Aku sorang2 dlm lab tu pun aku x kisah..  ๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„ asalkan aku xperlu bercakap dgn org.

Aku rskan..  Klu org x knl aku mesti org ingt aku b*d*h. Xkisahlah..  Hihi..  Xpentingpun dlm hidup aku..

Aku ambik pengurusan perniagaan sbg minor..  Sb cita2 aku xmo kje lame2.. Aku nk keje sdri..  Kumpul modal n buke bsns sdri..

Aku bukan nk buat bsns besar2pun.. Aku nk buke kedai runcit jer depan umah aku. Aku suke n mmg suke dgn ape yg aku bljr..  Sb niat aku bukan nk pandai..  Nak jadi super pandai sb aku yg nk uruskan perniagaan kedai runcit aku.  Hihi..

Lps hbs bljr..  Aku xde istilah mengganggur..  Rezeki sentiasa ade wlpun sikit..

Tp kan...  Aku kje xsempat pun kumpul duit tuk buke kedai runcit..  Hihi..  Dulu aku ingt nk berniaga kne ade modal.. Tp sekarang alhamdulillah Allah tolong aku tuk kje sendiri..  Usahawan jubah..  Usahawan rempah..

Xperlu jumpe orang..  Xperlu bercakap dgn orang..  Aku xpernah pun terfikir zaman aku skrg adalah zmn yg xperlu suara..  Yg perlu hanya tulisan.

Hihi..  Sape sangke kan..  Wlpun perniagaan aku xhebat mcm org lain..  Tp aku rs cita2 aku xmo jumpe org tu tercapai.  Hihihi..  Xdela aku rs kurang cerdik sgt.

 Xsia2 aku bljr pengurusan perniagaan..  Dan xsia2 aku bljr mikrobiologi..  Kurang2 anak aku yg dua tahun ni dah tahu bakteria..  Virus..  Kulat.. Klu ank aku tanye knp daun warne hijau kurang2 aku dah simpan jawapannye..   Dan yg pasti xdela aku bg ubat yg xperlu tuk ank aku..  Kurg2 ilmu aku tu ade..  Wlpun bukan untuk bekerja..

Xpela org nk kate aku xtau ape2pun.. Sbnye kalu aku senyap tu bukan sebab aku xtahu..  Tp sb aku rs xperlu bgtahu ape yg aku tahu..  Nnti kan ade yg rase die kurang tahu plak..  Hihi..

Duit aku xdela byk mcm kwn2 aku yg kje bidang aku dulu..  Tp duit aku cukupla tuk aku hidup bahagia..  Sb masa aku byk dgn keluarga aku..

Klu suami aku nak mkn piza mlm2 buta..  Boleh je kmi mkn wlpun bukan aku yg siapkan..  Order jer brp keping nak..  Hihi

Kalu ank aku sakit ke demam ke..  Xdela aku stress nk mintak mc bagai..  Aku leh jer bertempek dgn ank aku 24 jam.. Xde pening2 fikirkan pengasuh..

Ini jelah jwpn yg boleh aku bg klu org tanye mcm2..

..........

Ade soalan kat aku..

Knp perlu belajar tinggi2 tp x keje makan gaji?

Aku memang tak diberi gaji..   Tp aku memberi gaji ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Kire okla tu kan?  Hihi


Diary Hearty :

Azliza Ibrahim
Founder Jubah Abaya Fateema
019 900 5689

29 comments:

aryan azra said...

tak kisah macammana punyang pentung kita berusaha untuk berjaya dalam hidup kita, biarkan apa yg orang nak kata dan apa yng orang nak tanya sebab mereka bukan berada ditempat kita.

ye diam itu bukan bermakna bodoh, tapi diam itu lebih baik jika kita berkata-kata ada hati yang terluka kan..

saniah ibrahim said...

Alhamdulillah ,kehidupan LB dah sempurna dan tercapai apa yang diinginkan..
Sorang dari anak dara kakak pun punya sikap yg sama spt LB tak suka ramai2 wlpun xde apa masalah ...tapi jurusan yg dia ambil trpaksa buat dia bergaul.

paridah said...

belajar tinggi2 jadi boss sendiri lbh baik kan ladybird...tahniah setiap usaha ada jaya. moga sukses seterusnya.

Hanis Azla said...

As-salam LadyBird,

Akak pun sejak dulu selalu rasa rendah diri.. wp adakalanya ALLAH kurniakan dengan sedikit kelebihan, masih selalu juga ada rasa rendah diri.. orang kata orang yang ada sikap rendah diri ni susah sikit nak berjaya macam orang yang punya keyakinan diri.. Tapi bagi akak, yang penting kita bahagia dengan cara hidup yang kita pilih.. Pencapaian dalam hidup kita bukan terletak pada ukuran di mata orang.. tapi ianya terletak pada ukuran dan target hidup kita sendiri.. Salam kenal ya.. terima kasih sudi singgah ke blog akak :)

tiga lalat said...

insaf kanns.,

Fidah Shah said...

Dah lama saya terpikir nak bekerja sendiri..tapi belum berani. Bila baca artikel2 yang macam ni, rasa bersemangat pulak..

seraa rose said...

Assalam.. org xakan faham knapa kita buat begitu dan begini.. sbb tu diorang mengata.. Pedulikan.. Yg pasti Allah tahu apa yg kita buat dan terbaik utk kita.. Gud luck ladybird..

kakyon said...

salam singgah LB..
KY dulu pun selalu merasa rendah diri..sbb tak berpeluang sekolah tinggi. setelah ky tahu allah kurniakan sedikit kelebihan..ky berusaha sehingga berjaya..

Mardiah Diana said...

Salam singgah pagi Jumaat....Alhamdulillah dan tahniah kepada LB sebab berjaya dengan apa yang di impikan....semoga LB sentiasa di murahkan rezeki di samping keluarga tersayang...

Raihanah Ahmad said...

biar je apa orang nak kata, kita jadi kita sendiri dan berjaya

Khairul Bariah said...

alhamdulillah, akak suka cara iza. belajar bkn utk jd pandai tp utk cari ilmu dan bekalan hidup. skrg dah nampak iza mampu berdikari sendiri tanpa makan gaji. seronok dpt 24jam sama2 dgn anak. good luck!

Jari Manis said...

Di sebalik kekurangan ada kelebihan so x perlu rendah diri eg bg sis jm kalau kurang bergaul or bercakap ngan org pun x pe kurang sikit buat dosa so sis jm sokong tindakan LD skrg n all the best

Berckp n share je dlm blog eh ur perkembangan :-)

fadh leyanie said...

Alhamdulillah, syukur..sy pun ada terfikir nak jd usahawan abaya.hiks.doakan.

Ahlam Miera Shafie said...

entry nih bagi semangat dkt Ahlam yg tgh down nih... huhuhu moga kita sama2 berjaya.. aminnn

LadyBird said...

Salam dik.. Trm ksh tau komen kt blog akak..
Meh kt same2 usaha.. Jgn down2 tau.. Allah sentiasa ada tuk kiter.. ๐Ÿ˜€

LadyBird said...

InsyaAllah fadh.. ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

LadyBird said...

Terima kasih JM.. ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

LadyBird said...

Alhamdulillah kak.. Allah tolong tuk hidup berdikari.. Huhu.. Wlpun byk dugaannye kurg2 xdelah meminta2.. Huhu

LadyBird said...

Trm ksh sis raihanah..
Kdg2 org xkata.. Tp jenis cpt terasa..
Buang jauh2 sifat tu kan..

Sumber Informasi said...

saya pernah kena sindir dgn abg ipar sendiri bila anak dia yg cuma takat spm blh jadi pegawai kerani kat DBKL ... sabar je la kan ... betapa manusia itu suka mengukur dari segi jawatan dan harta benda ... ermmm

Fida Z Ein said...

Alhamdulillah..

Yang penting kita yang sekarang...sentiasa bersyukur...Allah kan ada...

Siti Nurzafirah said...

Terharu baca cerita akak.. akak, tak pe.. SN nak jadi kawan akak.. mana tahu lekat rezeki kawan ngan akak, nanti SN pun hado bisnes sendiri...

Mizz Aiza said...

tak semestinya belajar tinggi kena kerja makan gaji.. belajar tu dapat ilmu.. semoga terus success dalam perniagaan tu..

dear anies said...

ilmu sebagai sandaran. kerajinan dan usaha adalah lambang kejayaan seseorang

hainom OKje said...

Suka baca kisah awak Eizza.... nama pun manusia. Yg sempurna ni pun kekadang ada rasa rendah diri. Tp semangat awak cukup sempurna Eizza...

Yg penting ada ilmu, kerja makan gaji tak ramai yg kaya tau! Yg kaya kat dunia ni, yg berbisness mcm awak ni tau eizza...

hainom OKje said...

Lupa pulak nak bagi tahu, awak ni cantik tau Eizza ....

TukangKebun said...

Berniaga lebih baik dari makan gaji.
Hati pun rasa puas dengan hasil titik peluh sendiri.
Tukang kebun pun ramai gak tanya belajar tinggi-tinggi tapi buat kerja macam buruh.
Asal hati bahagia.
Masa dengan anak-anak pun banyakkan.

QasehnyaRania said...

alhamdulillah
tahniah LB.sem
lamanya tak ke mari..

Mummydearie said...

Samalah kita. Akak pun ambil jurusan sains. Dari zaman sekolah memang pelajar sains tapi asal niatnya nak jadi accountant. Entah kenapalah jadi begitu yerk ^_^

Alhamdulillah, tercapai sudah hajat di hati. Sekurang-kurangnya walaupun tak jumpa orang, kerja berjalan. Zaman sekarang ni semua pun dah jadi mudah cumanya kenalah rajin berusaha. Kalau nak rezeki datang melimpah tapi kita duk goyang kaki aje (walaupun ada segulung ijazah) memang tidaklah jawabnyakan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...