Thursday, December 17, 2015

Derita Bertukar Bahagia


Eizza ade sorang kawan..  Baru jer kenal.. Sangat2 baru..

Allah kenalkan dengan beliau..

Sebenarnye xde istimewanya beliau d mata eizza..

Tetapi Allah hantar beliau jadi sahabat eizza..

Baru beberapa kali berjumpe..  Dan stp kali jumpe belum sempat tuk berbual lama..

Nak dijadikan cerite..  Sbnrnye beliau sangat hebat,  sebab tu Allah hantarkan dia jd sahabat..

Supaya eizza lebih sedar..

Beliau ditakdirkan tidak pernah bersekolah..  Secara logiknye beliau takkan mampu membaca n menulis..

Tetapi beliau dpt membaca n menulis..  Malah scr x langsung jadi seorang motivator kpd kami.. Penguat semangat kami..

Beliau ditakdirkan berkahwin pd usia yang sangat muda..  Dan dikurniakan dua org ank..

Tetapi Allah nak jadikan beliau seorang yg hebat.. Kejayaan bukan melalui jalan yg singkat..

Allah takdirkan perpisahan dalam hidupnya..

Dan beliau perlu kembali tinggal bsm keluarga bersama dgn ank2nya..

Seorang ank mn yg tegar membiarkan dirinye menjadi beban dalam hidup ibu n ayah yg telah berusia..
Dahlah dari kecil menyara hidup n mmbsrknnye..  Lps besar terpaksa menyara beliau n kedua org anaknya pula..

Menjadi beban keluarga..

Allahuakbar..  Xmmpu tuk difikirkan..  Tidak ade sekelumitpun ilmu di hatinye tuk mencari rezeki..

Hidupnya terumbang ambing..  Ank2 dijaga oleh kedua ibu bpa n keluarganya..

Dan dia..
Jadilah seperti  mayat bernyawa..
Hanya menunggu ajal menjelma..

Terkurung dalam bilik tanpa mempedulikan sekeliling..  Menanti rebah dengan pasrah..

Tetapi tak lama..  Beliau terfikirkan nasib ank2.. Ibu bapa dah tua..
Beliau perlu kuat..

Setelah bergolok bergadai..  Mcm2 dugaan dtg n pergi..  Pelbagai ujian timbul dan tenggelam..

Silih berganti.. Tanpa diundang,  tanpa dapat dihalang..

Akhirnya sekarang..  Beliau berjaya menjadi insan hebat..  Insan kuat..  Demi tuk membesarkan anak2..

Tak byk eizza dpt kisah hidupnye..

Tak sampai hati tuk eizza korek rahsia peribadi..

Tetapi..  Banyak yg dpt dipelajari..

Kite x berada di tempatnya..  Xpernah merasa jerit payahnye..  Tak dpt tahu ape yg dilaluinya..  Dan xdpt menjiwainya..

Namun..  Sbg insan yg berfikiran..  Eizza sgt2 pasti..  Bukan mudah tuk berkongsi semua kedukaan..

Dan eizza sgt yakin.. Tanpa kesusahan..  Keperitan..  Kesulitan..

Beliau takkan mampu spt dirinya skrg..

Tanpa sekolah..  Tanpa suami..  Tanpa segala2nya.. Beliau mampu berjaya.. Alhamdulillah..

Kekuatan itu yg eizza ingin kongsikan..  Daripada xde ape2.. Sekarang punyai segala2nya.. InsyaAllah..

Eizza rasa malu dgn diri sendiri..  Mempunyai ijazah..  Tp xde satu pun kejayaan yg disandang..

Sebab itu mungkin Allah hantar beliau..  Tuk menjentik hati eizza..  Supaya lebih bertabah dlm hidup..

Allah hantar supaya jadi pedoman..

Dia xpernah hantarkan ujian untuk berlaku kejam..

Tapi sbg pendorong kejayaan..

Eizza xnk petik nmnye d sini..  Cukuplah skdr untuk berkongsi..

14 comments:

dear anies said...

Cantiknya aturan Dia cuma kita yg x reti syukur or hargai o menilai sedlm2 nyer hikmah d sblk kejadian

paridah said...

ALLAH PASTI TEMUKAN KITA DGN SESEORANG YG AKAN MENAIKAN SEMULA SEMANGAT KITA YG LEMAH MERUDUM KAAK PERNAH ALAMI BEGITU...

ctpayong said...

Dia, Allaah sebaik-baik pentadbir masa. Dia, Allaah tangguhkan kemengangan kerana Dia, Allaah mahu berikan kejayaan tetap pada waktu dan ketika yang kita perlukan. Yang demikian itu, jauhilah sikap putus asa dari pertolongan Allaah.
Insyaa-Allaah, aamiin.

kakyon said...

tabahnya insan itu. muga menjadi pedoman dlm perjalanan hidup kita..

tiga lalat said...

insaf kanns.,

salam jumaat ., ;p

acu yuhan said...

done folo, folo me back ;) http://acuyuhan.blogspot.my/

TukangKebun said...

Sepanjang hidup kita InsyaAllah akan ditemukan dengan pelbagai jenis latarbelakang orang yang dapat mempengaruhi diri kita untuk menjadi insan yang lebih baik.

E'in said...

sedih jln hidup die.. Allah pasti akan membantu hambaNya yg penting kite jgn berputus asa dan jgn putus utk terus berdoa..

Mizz Aiza said...

di saat kita patah harapan pasti Allah hantarkan seseorang untuk membuatkan kita kembali bersemangat..

Etuza Etuza said...

Asalam hebat kata2 itu..apa khabar ya..lama tak ada entri..agaknya sibuk kan

Sumber Informasi said...

selalunya org yg berjaya dan hebat itu bermula dgn kehidupan yg sukar ... mudah2n selepas ini , kita pula akan menjejakinya ...

LYAfrina said...

setiap y terjadi ada himah y tersembunyi...

hainom OKje said...

Kata Ustaz Don kalau kita nak berjaya, tak boleh sorang sorang , kena berdua barulah senang nak berjaya. Syukur tu LB dah ada partner sebagai motivator

Siqah Hussin said...

Alhamdullilah. Aturan Allah cukup cantik untuk setiap hambaNya. Perlu sabar dan tenang dalam menghadapi dugaan yang datang. Yang penting, teruskan usaha ๐Ÿ˜Š kirim salam pada kawan LB itu ye ๐Ÿ˜Š

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...