Ahad, 29 Disember 2013

Jangan Bunuh Semut

Assalamualaikum..
Kali ini lady nak share sal semut.. kebetulan ada gambar kerengga yang melindungi diri dari pemangsa.. hehehehe.. ni gambar kerengga tu.. kerengga tu sama spesis ngan semutla.. kan? hihihihi


Kerengga ni diambil waktu kat rumah abang ipar lady.. ambik dengan kamera henset jerk.. moment yang menarik.. time ni die nak protect diri sendiri.. comel jer.. walaupun kecik tapi sangat hebat.. die nak gigit kamera sebenarnye.. kalau time kecik2 lady suke main ngan kerengga.. lady bagi kepingan2 kecil bunga hidup.. mereka ramai-ramai kutip dan bawa ke 'rumah' mereka. Seronok tengok mereka bekerjasama..

Lady nak share satu ilmu yang lady dapat dari facebook lady.. Kalau nampak semut banyak-banyak dalam rumah seperti yang pernah dipesan oleh nabi kita junjungan rasullah dulu.. kita ucaplah:

"Assalamualaikum rakyat Nabi Sulaiman a.s.. Ini rumahku, Aku mahukan kebersihan, Kamu adalah makhluk Allah s.w.t. yg sentiasa berzikir kepadaNya.. Jika kamu mahu membuat sarang untuk meneruskan hidup kamu, kamu hiduplah di luar rumahku yg berdekatan dengan rumahku agar kamu selamat".. 

Jika kita tak suka semut-semut berada di dalam rumah, kita jangan sembur ridsect/ sheildtox/ bakar semut-semut tu. Kita tegur mereka dengan bagi Salam ke atas Nabi Sulaiman a.s. sebab semut-semut ni adalah rakyat Nabi Sulaiman a.s. semut-semut ni juga serangga yg sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t. sepanjang masa. Kisah semut ni pun ada di dalam Al-Quran.

Dulu sebelum lady berkahwin, di tepi umah lady banyak pokok2.. ade sekumpulan semut besar suka masuk bilik lady.. tapi lady tak pernah halau or bunuh dia.. sebab lady kasihan.. lady just cakap kat mereka.. jangan gigit lady.. lady x marah kalau die nak menumpang.. dan alhamdulillah mereka memang x pernah ganggu lady.. walaupun lady terpenyet die, die tetap x gigit lady.. terharu sangat2.. time tu lady x jumpe lagi pesanan yang lady jumpe ni.. lady bagitau ibu lady.. ibu lady diam jerk..

Semoga lepas ni kite x sewenang-wenangnya bunuh semut.. kasihan kat semut tu.. huhuhu.. tp kalau semut tu banyak sgt.. terpaksa jugak kan.. huhuhuhu..

11 ulasan:

Julia Johari berkata...

Sgt2 meruntun hati Umi Qi...mmg terbuka minda bila cerita soal kebaikan makhluk ciptaan allah ini...nanti Umi Qi kena praktik ckp ngan semut2 dirumah...

nohas berkata...

Syukran for sharing this info..kesiankan kat semut..

masa kecik2 dulu suka nyanyi lagu injit-injit semut..

Mime MF berkata...

ada terbaca pasal semut di di FB smlm..kalau rmh sy xbyk la sgt semut tp setiap kali bila buka bekas air mst ada yg mati dlm air tu..huhu xjd minum tuang je

memmetlenggeng berkata...

yelah..makhluk kecil yang lagi tidak berdaya. Semut juga adalah salah satu kitaran alam

Blog Santai berkata...

Kita dah banayk bersalah dengansemut..especially masa kecil-kecil..

tehr berkata...

petua bagus ni

semut mencari makanan dalam rumah kita
sila jangan membazir dan sentiasa jaga kebersihan

Bulan Syurga Firdausi berkata...

jangan bunuh semut :)

LydSunshine berkata...

Huhu.. lady, akak selalu bunuh semut.

QasehnyaRania berkata...

saya pula kalau ada semut, cicak, selalu pikit mesti dorng dtg nk teman kami suami isteri. hikhik

Niesa berkata...

pernah gak baca pasal ni kat fb..nice sharing lady..jgn bunuh semut.. :)

kak gojes berkata...

tq atas perkongsian info

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...