Monday, August 30, 2010

Life is not CRUEL

Kehidupan ni kejam ke ek? Aku tak pernah fikir macam tu.. Tetapi sekarang aku rasa terlalu kejam.. Bukan sebab ingin menidakkan taQdir Allah, Allah tidak akan mentaQdirkan sesuatu yang buruk untuk hamba-Nya. Semua yang buruk2 tu adalah disebabkan perbuatan diri kita sendiri. Aku rasa kejam disebabkan oleh hadirnya manusia-manusia yang tidak mempunyai perasaan di sekelilingku. Manusia yang sentiasa cerdik dan kreatif untuk mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain. 

 Comelnye baby ni, walaupun tension tp still nampak cute

Aku pernah terbaca suatu artikel yang menyatakan untuk membuat hidup kita mudah, gembira, kite perlu membuat hidup orang lain mudah, gembira.. maksudnya kita perlu membantu orang lain, menggembirakan orang lain walaupun kita sengsara.. Tetapi sekarang aku dapat membuat kesimpulan. Kite perlu membuat kebaikan pada orang, tetapi perlu memilih orang.. manusia ni pelbagai ragam.. ada orang apabila diberi pertolongan die berterima kasih dan selepas itu akan berusaha untuk menjadi lebih baik tanpa meminta pertolongan org lagi. Tetapi ada jugak yang apabila diberi pertolongan, dia akan sentiasa meminta dan meminta lagi tanpa rasa bersalah. Manusia jenis ini perlu dielakkan untuk menjadi sahabat kita. Manusia jenis ini dipanggil dedalu. 

Orang cakap, selagi kita mampu tolong, kita tolong walaupun hanya  menjadi pendengar yang setia. Kadang2 silap juga jadi pendengar yang setia ni.. Fungsi kita hanyalah mendengar.. apabila diberi nasihat tidak mengikut.. lepas tu nanti cerita lagi dan lagi.. kalau seorang, boleh lagi tersenyum dan mengangguk anggukkan kepala.. kalau ramai? kalau seoffice camne plak? Setiap kali orang ada masalah cari kita, setiap kali ada benda yang nak diceritakan dicarinya kita.. walhal mereka tak tahu, sengsaranya kita yang mendengarnya walaupun niat  ingin membantu.

Takpela lagi kalau macamtu, bagaimana plak kalau kita lak yang ada masalah? Masing2 sibuk, dan kalau ada yang sudi mendengarnya..  bolehkah dipercayai ia akan menyimpan rahsia kita sedangkan selama ni dia selalu menceritakan hal orang lain pd kita.. Dinasihatkan jangan menceritakan sebarang masalah kepada yang sejenis ini. Bahaya. Habistu sampai bila2 lah kita tak dapat nak luahkan masalah kita. Sebab tiada yang mampu diperdengarkan dan dipercayai.


1. Luahkan masalah melalui tulisan
Diari, jurnal dan blog peribadi adalah tempat paling baik untuk meluahkan masalah melalui tulisan. Luahkan semua masalah, luah habis hingga tidak ada lagi yang tinggal. Anda akan rasa lega selepas itu.
2. Luahkan masalah melalui lisan.
Luahkan masalah pada seseorang yang anda percayai. Dia mungkin ibu, bapa, adik beradik, kawan rapat ataupun cikgu. Luahan lisan memerlukan kawalan emosi yang utuh.  Luahan lisan yang paling baik adalah luahan dalam doa-doa kepada Yang Maha Esa.

 3. Tanya diri dengan soalan untuk menyelesai masalah.
Cara untuk membuat diri kita fokus pada penyelesaian masalah adalah menanyakan diri dengan soalan-soalan tertentu yang membuat kita terfikir apa nak buat untuk menyelesaikan masalah kita, misalnya:
a. apa cara yang boleh aku gunakan untuk menyelesaikan masalahku ni?
b. apa lagi yang mesti aku buat untuk setelkan masalah aku?
c. apa yang baiknya tentang masalah aku ni..apa hikmah disebaliknya?
Menyelesaikan masalah tidak cukup dengan hanya berfikir. Anda perlu:
  • fikirkan strategi
  • tindakan berterusan mengikut strategi tadi
  • emosi kena positif sepanjang masa
  • serap booster dari bahan-bahan bacaan motivasi
p/s : Kene setting balik fikiran aku ni, format balik.. kemudian install dengan bahan yang baru. Ya Allah, berilah aku kekuatan untukku melaluinya. Ameeennn..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...