Tuesday, November 17, 2015

Kisah Rumput Yang Tak Pernah Putus Asa


Adik, dengar sini ibu nak bercerite..  Kisah rumput yg tak pernah putus asa..

Cube adik tengok rumput yang kite pijak2 ni..  Hari2 kite pijak,  tp xpernah pun die berputus asa untuk hidup..  Malah die tetap tumbuh melata.. Menjadi permaidani dunia..

Cube adik tengok rumput yang di hujung sane..  Tokki selalu tambat lembu di situ kan? ..  Tapi rumput tetap merimbun,  yg dimakan kembali bertunas dan bertambah bugar.. Dan sedia tuk dimamah lembu kembali..  Mereka tetap segar n bugar n berusaha untuk sihat wlpun stp hari dmkn lembu..  Dimakan belalang.. Dipijak2..   ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ Stp kali dimakan bertambah2 sihat lagaknya..  Tunas2 baru berlumba2 keluar tuk memberi "bakti".

Hebat kan rumput dik?  Sangat2 hebat..  Walaupun badannye lemah tetapi semangatnye kuat..  Walaupun dipandang sepi tetapi tetap berusaha untuk menabur budi..

Ibu nak adik jadi seperti rumput.

Adik nak tahu kenapa rumput begitu?

Sebab rumput ingat knp Allah cipta dia. Allah cipta dia tuk jaga alam..  Pegang tanah..  Jaga tanah supaya sentiasa kuat tuk tampung manusia,  tampung binatang..  Dan tampung segala penghuninya..  Jadi ape jua cabaran yg perlu dilalui,  dia tetap berusaha tuk tidak engkar dengan aturan yang Tuhan bagi.  ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

Kita sebagai manusia,  sepatutnye perlu lebih hebat dari rumput.  -  [Jubah Abaya Fateema]

6 comments:

paridah said...

assalam ladybird pakabar...Allah jadikan kita n kejadian-Nya yg lain dgn pranannya masing2.

Sweetie said...

Cerita, pengajaran dan pembakar semangat yang bagus untuk anak-anak.

Lama menyepi kemana?

Yana Yani said...

so inspiring cerita pasal rumput tu
jubah tu juga cantik =)

Jari Manis said...

nak jadi mcm rumput jgk lah ;p

hainom OKje said...

Patutlah semangat Eizza mcm rumput.....
Comeynya Eizza dan anak berjubah

LydSunshine said...

Betul tu, semangat rumput tu bagus. Lepas tu, rumput tu pun penting utk bumi kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...