Selasa, 13 Februari 2024

Apabila Anak-Anak Demam

Gambar Hiasan

💖 Salah satu perkara yang membuatkan hati seorang ibu susah adalah apabila anak-anak ibu demam/ sakit

💖 Setiap jam/ masa semak suhu badan anak dengan telapak tangan, dengan termometer untuk pastikan suhu badan anak-anak terkawal.

💖 Siang hari, mulut ibu bising-bising suruh anak-anak mandi setiap satu atau dua jam supaya badan anak tetap pada suhu normal.

💖 Bagi makan anak, suap anak-anak dan pastikan anak-anak tetap makan walaupun tiada selera.

💖 Jika degil/ tidak mahu makan.. mulut ibu akan bising-bising.. membebel untuk pastikan anak-anak cukup tenaga untuk melawan bakteria/ virus yang menyerang.

💖 Marah ibu, garang ibu, bekeng ibu, membebel ibu... sebab ibu sayang anak-anak ibu.

💖 Sepanjang anak-anak ibu tak sihat, setiap saat hati ibu berdoa merintih pada Allah supaya diberi kesembuhan untuk anak-anaknya. Tidak sanggup melihat anak-anaknya demam, sakit.

💖 Kemungkinan besar di mata anak-anak ibu, ibu sentiasa marah, membebel, sebab ibu benci... tidak sama sekali duhai anak-anak. Ibu sememangnya sejak azali akan garang, bekeng dan suka membebel jika anak-anaknya tidak dengar kata. Seorang ibu tidak akan membebel pada anak-anak orang lain. Kecuali ibunya tiada.. 

💖 Duhai anak-anak ibu, saban malam ibu tidak akan tidur untuk menjaga kalian demam sedangkan kalian tidak mengetahuinya. 

💖 Ibu basahkan tuala, balut badan sedangkan kalian tidak sedar. Setiap satu jam ibu akan setkan jam untuk pastikan jika ibu terlelap, lelap ibu tidak lama.

💖 Walaupun ibu baring (nampak tidur), tangan ibu tetap memegang dan merasa badan kalian supaya ibu tahu badan kalian dalam suhu yang betul.

💖 Jika suara kalian tidak kedengaran, ibu akan lekapkan telinga ibu pada dada kalian, letakkan jari ibu pada hidung kalian untuk pastikan kalian masih bernafas dan tidak diserang sawan.

💖 Perkara yang paling ditakuti oleh seorang ibu adalah kematian anak-anaknya walaupun anak-anaknya marah dan biadab terhadapnya.

💖 Walaupun dia sendiri sakit, atau dalam keadaan tenat, tetapi hati seorang ibu tetap akan mendoakan kesihatan yang baik untuk anak-anaknya.

💖 Seorang ibu juga takut jika nyawanya diambil sebelum kalian mampu berdikari sendiri sebab ibu tahu, tiada seorang manusia lain yang kasihnya sama seperti kasih ibu pada anak-anaknya.

💖 Bebel seorang ibu adalah bebel sayang, marah seorang ibu sebab marah sayang, pukul seorang ibu sebab pukulnya sayang.. 

💖 Marah ibu, pukul ibu, bebel ibu.. untuk mengajar kalian sebelum orang lain yang marah, bebel dan pukul kalian.. 

💖 Sebab, apabila orang lain yang bebel/marah/pukul kalian seperti mereka sedang marah/bebel dan memukul ibu. Sakiiiitttt sangat rasanya.

💖 Begitulah kasihnya seorang ibu pada anak-anaknya.

💖 Ibu tidak dapat bayangkan seluruh hati dan jasad ibu tentang hati ibu-ibu Palestina. Seorang ibu tidak mampu melihat anak-anak mati bergelimpangan setiap hari, tidak mampu membayangi rasa hati ibu2 Palestina yang kehilangan anak-anaknya. Ya Allah, kuatkanlah hati mereka ya Allah, hanya kepadaMu kami memohon pertolongan. Ameeennnnn

15 ulasan:

mama sara nur @ Cik Nor berkata...

setiap ibu inginkan yg terbaik utk anak2nya.
sentiasa sehat
semoga dipermudahkan aaminnn

Suria Amanda berkata...

Setuju..especially anak- anak kecil kalau demam..memang x senang hati seorang ibu kan..alhamdulillah Dania pernah demam teruk sekali je masa umur 2 tahun, lepas tu dia dah jarang2 sakit atau demam dah..dah besar ni lagi jarang demam...kalau sekali demam dia bagi pakej selsema dan batuk...lepas tu elok dan lamaaaaa x demam...

SalbiahM berkata...

besarnya kasih sayang seorang ibu pada anak-anaknya

dear anies berkata...

kalau anak kena gigit nyamuk je mak dah risau
apatah lagi kalau demam?
belum lg yg masuk hospital
lagi berganda kerisauan dia..
smpi ada yg ckp
kalau boleh skt anak tu di transfer ke emak
pasti ramai yg sedia buat mcm tu

Farrah MF berkata...

Hati ibu tak akan pernah tenang, minda ibu tak akan dapat rehat memikirkan anak-anak.

MRENEYOO berkata...

Iya ya sis...kalau anak sakit dan demam, yang paling tak tega tu ibunya,apapun di lakukan demi buah hati.

adnil linda berkata...

ibu bebel2, marah2, tanda syg...lagi seram kalau ibu tak bebel, ibu tak marah2x...Allahuakbar, tak tertanggung rasa ibu2 di palestina...sesungguhnya mereka memang insan terpilih

Ujie Othman berkata...

Kasih ibu, kasih tanpa syarat. Memberi sepenuhnya buat anak.

Cakap pasal Palestine, saya yang tak pernah jadi ibu ni pun boleh sebak bergenang air mata tengok anak kecil terkorban. Apa lagi ibu anak-anak tersebut. Moga Allah beri kekuatan jiwa buat mereka.

Titik Asa berkata...

Betul Mbak kalau anak demam atau sakit, risau hati orang tua.
Pikiran dibuat tidak tenang, berbagai upaya dilakukan dengan harapan anak kembali lekas sehat.

Saya merasakan hal itu ketika anak-anak masih kecil. Itu periode tahun 90-an.
Sekarang saya sudah punya cucu. Ternyata sekarang kalau ada kabar cucu sakit, aduh risaunya melebihi risau ketika dulu anak sakit.

Salam,

NA berkata...

Sayapun tiada anakpun risau dengan keadaan anak saudara kalau mereka tidak sihat lebih-lebih lagi budak kecil.

uncle gedek berkata...

Sayunya bila nak demam... Nak nak bila tengok diorang tidur kelesuan.... huhu

Nieyla Nadia berkata...

kalau anak-anak demam, ibu adalah insan yang paling risau, kadang2 tak lena nak tdo, nak makan pun xde selera sebab susah hati kan..

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Rutin bila tiap kali bangun tido mesti cek dulu hidung anak3, bernafas ke tak. Itu lah kisah dulu2 waktu dorang kecik.
Bila anak demam, gigih buat air asam jawa jerlum di kepala utk turunkn suhu bdn.

Záty Rose berkata...

puitis ye zaty baca... mama zaty selalu cakap kalau zaty demam, dia rela ambil sakit tu.. sebak rasa.. kasih sayang ibu sampai syurga

fanny_dcatqueen berkata...

Pastinyaa tak satu pun orang tua tahan melihat anaknya sakit. Kita bebel sebenarnya juga karena takut kan. Takut anak2 semakin parah dan lainnya.

Apalagi demam terkadang bisa merembet ke sakit lainnya 😔

Tapi saya dulu pernah ngomong ke anak2, kalo mami mereka ini marah, tolong mengerti itu Karena saya takut dan panik mereka kenapa2. Toh marah saya biasanya tak lama. Sekejab dah baik lagi. Untungnya anak2 dah paham. Jadi kalaupun saya marah, mereka biasa diam saja, lalu setelahnya kami bisa baik seperti semula.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...