Thursday, September 5, 2013

Ala.. 20 sen jer.. itupun nak kecoh!





RM1.90 x 10 liter sehari = Rm19
30 hari x Rm19 = Rm570 sebulan

Setahun : RM570 x 12 = RM6840 setahun

 RM2.10 / Liter
RM2.10 x 10 liter sehari = Rm21
30 hari x Rm21 = Rm630 sebulan

Setahun : RM630 x 12 = RM7580 setahun

mungkin bagi sesetengah org xde hallah naik 20 sen.. x jejas langsung.. tp bagi kami yg kurang berkemampuan, walaupun 20 sen tp nilaiannnya tinggi.. lebih2 lg yg bekerja sendiri..

naiknye minyak bermakna brgn lain pun akn meningkat.. PM janji nk beri BRIM.. BRIM tu mampu ke menampung kos pembelian minyak selama setahun? BRIM rm500 setahun.. tp minyak ~RM 7580.. atau mungkinkah kerajaan akn beri BRIM RM 7580 setahun???

13 comments:

LydSunshine said...

Lady... erm... itu baru pengiraan untuk minyak. Belum lagi kira kuih yang dah naik harga jadi 60sen seketul. Nasik lemak 2.50 sebungkus. dan semua barang2 keperluan. Brim dah la setahun sekali. Pastu amaun yg dpt tak setimpal langsung dgn amaun yg kita belanja dan yang penting bukan semua pon layak dpt. Yang golongan pertengahan macam akak ni tak dpt pon.

akubiomed said...

Sebelum Jumaat selalu makan Nasi Beryani Gam Johor. Biasanya dikenakan caj RM6 dan hari ini dikenakan RM7. Penangan kenaikan harga minyak Ron95 sebanyak 20sen.

syalinda johari said...

semua kos2 akan meningkat..huhuhu

teh ramuan said...

dan tak semua orang dapat BR1M tu
huhu

Anonymous said...

Yang sangat menghairankan ialah, mengapa pendapatan Negara di tabur macam memberi makan ayam...sepatutnya duit yang diberi melalui BRIM atau apa saja tu..yang jauh lebih besar jumlahnya dari subsidi minyak diurus dan dikembangkan untuk menjana ekonomi, untuk menjana dan meningkatkan pendapatan kerajaan. Setelah kebebalan ini berlaku, setelah bermewah dengan duit rakyat, setelah rasuah membarah dan diangkut ke dalam perut manusia bercirikan haiwan, setelah berlaku bermacam macam perkaa hasil pengurusan dan pentadbiran yang lemah, maka kini kita bebankan rakyat dengan penarikan balik susbsidi yang turun temurun diberikan kepada rakyat yang sememangnya menjadi hak rakyat. Masih tidak mampu berfikirkah wahai rakyat? emmmm - Pena Berduri

Anonymous said...

Dah masanya rakyat msia ni kurangkan makan makan kt luar tu. Minyak naik semua kecoh tp kedai mamak tu penuh jer orang. Shopping complex pun padat. So....? Seolah ok jer naik 20 sen tu. Kurang makan badan pun sihat. Dapatlah kurangkan beban doktor yg dah makin bertambah.

insan marhaen said...

IM tak pernah pun dapat BRIM tapi masih juga perlukan minyak untuk BROOOMMM...

Tihara said...

terpaksa nyuruks dalam rumah senyap2 ..apa boleh buat..

muhammad naim Abdullah said...

Kepada anonymous. Najib dok sara ang seumoq idup?

macai~

~CAHAYA~ said...

doa org yg dizalimi sentiasa dimakbulkan...

Ummi Iman said...

Nampak sikit 20 sen tu.. tp kereta kegunaan hari2.. belum campur yg lain naik lg... Kos myk sebulan mmg byk. Belum campur byr ansuran kereta lg.. Road tax insuran lg... tol lagi... byk betul kos melibatkan kereta...

Telor Power said...

cepat2 beli basikal kita kayuh dapat sihat dan kurangkan pencemaran alam.
huhuhu

アヌム said...

byk aaa tuh nek 20sen.iskkk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...