Selasa, 12 Oktober 2010

Toxoplasma Gondii

Assalamualaikum..
Terima kasih kepada semua kawan2 lady yang begitu prihatin dengan poem lady yang entah ape2 yang kat bawah ni :D.. tq semua.. saje je buat entry macam tu :) lagipun ramai sangat lady jumpe pemilik blog yang baru break :).. cube memahami dan berada di tempat mereka.. kepada yang telah break.. sentiasalah bersabar, sesungguhnya dia bukan diciptakan untuk kita..

Lady bukan nak buat ulasan tentang entry kat bawah ni.. kali ni lady nak menulis tentang bahayanya virus yang dipanggil Toxosplasma Gondii atau biasanya kami hanya sebut T.gondii. Kalau nak jawab exam pun memadai hanya menulis dengan T.gondii, dah boleh markah penuh.

Lady yakin, di sini ramai peminat kucing. Kebanyakan daripada kita suke kucing, telah jatuh cinta dengan kucing.. terutamanya kucing yang gebu2. Lady sendiripun peminat setia kucing dan telah bercinta dengan kucing sejak dari kecik lagi. Kalau kucing mati, 2 3 hari menangis, siap x gi sekolah.. ade tu yang siap baca yasin lagi kat kucing. :P Walau bagaimanapun, kite perlu peka dengan penyakit kucing.

Kucing sebenarnya ada virus yang sering menjadikan badan kucing sebagai perumahnya terutamanya kucing liar yang tidak terjaga kebersihannya. Virus ini dikenali sebagai T.gondii. T.gondii amat merbahaya jika menjangkiti manusia terutama wanita. Kebiasaannya ia boleh merebak melalui rembesan daripada badan kucing. 

Virus ini sukar dikesan jika menjangkiti badan manusia kerana ia tidak memberi sebarang simptoms, namun begitu ia memberi kesan negatif kepada fetus yang dikandung. Kebiasaannya, wanita hamil yang menjangkiti oleh virus ini akan mengalami keguguran setiap kali ia mengandung. 

Ada satu kes di Kelantan, die memang penggemar kucing. Setiap kali ade kucing liar yang berkunjung ke rumahnya, dia pasti akan membelanya. Semua keluarganya penggemar kucing, termasuklah suami dan anak-anaknya. Dia mempunyai 3 orang anak, apabila dia hamil anak ke-4 dalam 3-4 bulan kandungannya gugur. Dan selepas itu die beberapa kali hamil, dan setiapkali hamil setiapkali itulah juga kandungannya gugur. Dan kes ini telah dirujuk kepada pakar, dan setelah didiagnosis wanita tersebut merupakan pembawa virus T.gondii. 

Wanita tersebut merupakan ibu angkat lady di Kelantan, lady menjumpainya ketika belajar di Kelantan. Dan kisah inilah yang diceritakan olehnya kepada lady disebabkan lady pantang tengok kucing. Disebabkan lady pun belajar tentangnya, jadi lady amat memahami masalahnya. 

Lady menceritekan di sini hanyalah untuk menjadi panduan untuk kita. Bukan sebarang kucing yang boleh kita belai, kita sentuh. Kita tak tahu bakteria/ virus jenis apakah yang telah menjangkiti kucing tersebut. Buat pengetahuan semua, setakat ilmu lady yang sedikit ini, sebenarnya kita masih belum menjumpai ubat untuk membunuh virus, kita hanya boleh merencatkan perkembangannya sahaja. Jadi berhati-hatilah. Sayangilah binatang berpada-pada, buat jahat jangan sesekali. 

p/s : jika ade yg salah sila perbetulkan :).. tQ

24 ulasan:

Miss PIJAOSIX berkata...

good info..:)

Unknown berkata...

kak, good one, bleyh la sYaMi kaco jiran2 ni haa, suke sgt ngn kucen..

ade pembetulan...jeng jeng jenggggg!!
kitorang exam kalo tulis T. gondii tanpa italic atau underline, xdpt markah..hahahha (takde kaitan dgn kucen) heeee;)

LadyBird berkata...

Pija : sama2lah kite berhati2 :)

sYaMi :
hahaha, betul2 dik.. akak lupe da..
x pasal2 nanti dpt kosong hanya kerana salah tulis.. sob3x.. nangis x hingat dunia kalau dgn kesalahan kecik camni :P

CIK TOM berkata...

info bgs..so kena hati2 la nak jaga tucen..huhu..tp cik tom memang alergik dgn bulu tucen sbb ade resdung ;)

Fello Ariza berkata...

suke gk ngan kucing sbb dok kuching :P

erkk.. bhye gak ad virus.. xdek suntikan vaksin utk kucing ke :P

Unknown berkata...

;D

LadyBird berkata...

Cik Tom :
kucing yg kite jaga lain ciktom.. kesihatan die terjaga.. kebersihan pun pasti kita titik bertkan.. biasanya pembawa ni kucing2 liar..

Fello :
Mungkin ade, tu kene g tanye klinik haiwan.. virus mmg bahaya dik..

sYaMi :
;)

Tanpa Nama berkata...

syami-satu pnjuru tu kakak maCy ;D


pna dgr tp lame2 org pn xamek kesah..
bahye2~

LadyBird berkata...

maCy :
oh ye ke.. hai kakak macy :P hihihi

ye lah.. ramai org x ambik kisah.. kalau selalu keguguran nanti org kata makan di jin :P.. tapi x mustahil..

m.a.r.i.n.a.r.i.z.u.a.n. berkata...

ye3... marina ada bela kucing kat umah... suami tuh suke sangat ngan kucing... see dah 3 tahun kawen x de baby... hari tuh ngandung tapi luar rahim plak... tapi x leh salahkan kucing 100% plak... takdir dah kot... kucing oh kucing..

LadyBird berkata...

Marina :
biasanya kucing yg sakit ade virus tu..
ia dijangkiti mellaui tikus, lipas, dan serangga2 lain.. dan hidup di tempat yg kotor.. biasanya kucing yg dibela insyaAlalh xde.. jgnlah belai or kiss kucing yg kotor di jalanan.. cukup sekadar memberi makan..

cube marina pergi check..mungkin marina ade mslh lain kot.. or mungkin husband.. cubelah check.. :) lady doakan agar marina cepat2 dpt anak..ameeen..

LadyBird berkata...

Kak marina, virus tu tidak menyebabkan kemandulan or sukar tuk hamil.. ia hanya menjejaskan perkembangan bayi.. dan penyebab berlaku keguguran..

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

salam kak..macam mana nk tahu kak kite kena atau tak...awe pun mint kucing tido dengan kucng

azhar berkata...

assalamualaikum cik lady..lama tak singgah sini...thanks ari ini sy belajar ilmu yg baru dr cik lady..

syahira ariff berkata...

wahhh!
nasib baik sy geli nak pegang kucing
yess!bebas dr risiko tkena bakteria
hehe

liza sahab berkata...

salam utk lady,

cerita pasal T. gondii ni teringat kakliza citer masa 1st pregnancy dulu. kakliza bukan peminat kucing, ttp 1 hari kakliza hampir terpijak sekor anak kucing yg sakit. kesian punye pasal bawak balik umah dan bela sampai sihat betul si anak kucing , mandikan semuanye la termasuk tido juge. hehe bila dah bersalin baru tau pasal virus ni, istighfar byk akak, nasib baik tak jd apa2 kat baby.
Anyway health info yg sgt bagus bagi mereka yg tidak arif ttg dunia perubatan.

AngahSayang2314 berkata...

lady baru sempat nak ke sini aduhh keje belambak la pulak sorry yee...
campur lak ngan tenet problem tengok dah jadi balik aduhhh

aorry......


wah info baru nie thanks

LadyBird berkata...

Nur Hawa :
Wsalam dik.. yang itu kene tanye dr..

Azhar :
Sama-sama azhar.. just kongsi ilmu yg tidak seberapa ni.. :)

Syahira : mungkin bebas daripada virus yang disebarkan kucing.. tetapi haiwan lain pun masing2 berisiko untuk menyebarkan bakteria/ virus kpd manusia..

Liza :
Alhamdulillah kak.. :).. ade hikmah tu.. mungkin kucing tu sakit bukan disebabkan virus tu.

Angah :
xpe akak.. :).. lady faham.. :)..terima kasih sebba sudi ke teratak lady yg tak seberapa ni :)

yahaya berkata...

info yg menarik,saya juga suka kucing..mm

LadyBird berkata...

yahaya :
lady pun suke kucing :)

Ramdan berkata...

bahaye jugak kucing liar ni...

farenova berkata...

info yg bagus.. just nak share.. ibu yg mengandung leh bela kucing tapi tidak boleh bersihkan najis kucing sbb ada kuman toxo yg lady cakap tu huhu... good post :)

Mario berkata...

oooh...baru tau...thanks ye sis...

Cikpuan Qiqi berkata...

aiyakkk...nasib qiqi ni idak le pgemar kucing sgt..huhu...

mak xske..qiqi pon jd kurang suke.hehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...