Selasa, 30 April 2024

Sehari Sebelum AidilFitri 2024

 Assalamualaikum semua.. Semoga semuanya dalam lindungan Allah..

Ya Allah, Engkau bantulah saudara Palestin kami.. Engkau hukumkanlah semua yang terlibat dalam memusnahkan Palestin dan mengkhianati Islam ya Allah... Ameeennnnn

💚💚💚

Sehari sebelum Aidilfitri 2024, kami melawat rumah baru Bak.. sudah agak lama tidak menziarahi Bak.. Mesti Bak rindu pada kami kan Bak, terutama sekali rindu pada Baem.. Sebab Bak sangat sayang Baem dan antara ramai-ramai cucu Bak, Baemlah cucu yang Bak sayang, Bak banyak belai dan banyak jaga.. Mandikan, gosok gigi, pakaikan baju, bawa Baem jalan-jalan kat kandang lembu n kambing Bak.. 

Pengalaman inilah yang buatkan Baem selalu ingat Bak, sentiasa sebut-sebut Bak.. Sentiasa rindukan dan mimpikan Bak.. Baemlah yang paling terkesan sekali kehilangan Bak. Bak orang kedua meninggal dalam hidup Baem..

Kalau dulu setiap hari Baem ajak jenguk Bak di rumah Baru Bak.. Baem selalu suruh gali balik kubur Bak sebab dia kata Tokki dah baik, boleh ambik Tokki balik.. 

Baem ingat tanam dalam tanah itu kaedah perubatan untuk pulihkan Tokki.. Tetapi itu dulu, sekarang Baem dah faham.. Tokki berada di alam lain dah..

.
.
Tanda nama Tokki ni, tarikhnya silap.. Lady selalu ingatkan Baem yang tarikhnya salah... Tokki meninggal pada waktu pagi dalam jam 3/5 pagi hari raya ke-17. Lady yang jaga, Lady lebih ingat.. tetapi takde masalah.. aslkan ada tanda nama supaya anak-anak cucu kenal di mana kubur Tokkinya.. 

Lady lupa di mana kubur Tokki Lady, Tokki Ldy meninggal pada 01/01/2004. Tok Ldy punya meninggal pada usia Ldy 8 tahun.. kubur mereka semua Ldy tak kenal.. tetapi doa Ldy sentiasa untuk mereka.. InsyaAllah..

Bak suka tanam bunga.. Lady doakan agar Bak berada di Taman-Taman Bunga Syurga. Bak pembersih, Lady doakan agar Bak berada di tempat yang paling bersih, di bawah naungan pokok-pokok bunga yang merendang. Bak baik, selalu belanja orang di kedai makan.. semoga ramai orang sedekahkan al Fatihah pada Bak dan doakan Bak di sana.. Ameeennnn.. 


Bak tahu Ldy sayangkan Bak, sebab itu Lady namakan anak lelaki Lady Ibraheem sempena nama Bak.. Perangai Baem pun macam Bak.. Lady jaga Baem, Ldy tengok Bak pada Baem.. Mungkin waktu kecil Bak sama macam Baem..

Dalam diam2, Baem ni bersihkan laman rumah, belakang rumah, siram pokok.. Bila Lady turun nak sapu sampah, siram pokok.. semua dah terlaksana.. tanya2 siapa yang buat rupanya si Baem.. Kakak suka bela kucing, jaga kucing, masak.. tetapi perkara lain kakak tak kisah.. sama seperti Che.. Bak melengkapi Che.. 

Kakak Ldy bagi nama Che dan Ma (mertua Ldy), Fatimah.. semoga Che tahu yang Ldy sayangkan Che juga.. 

Terima kasih Abi sebab snap gambar Baem dengan Bak.. Bak ada cuma kita tak nampak.. Bak tahu kita datang.. Bak tahu kita rindukannya.. 

Selamat Hari Raya Bak.. 
Maaf Zahir & Batin.

9 ulasan:

Mama Zharfan berkata...

sedeynya baca entry ni :( rindu pada yg dh tiada adalah sgt perit dan tak terucap dgn kata2 :( i miss my late dad too...td ternampak gmbr arwah ayah MZ masa MZ kat opis (memang letak gmbr family dlm frame kecik kat opis)

Mulan berkata...

Moga rohnya ayah Ibu kita yang sudah tiada, dicucuri Rahmat dan ditempatkan bersama mereka yang beriman.

NA berkata...

Semoga roh arwah Bak dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

Puan Hazel berkata...

Sama namanya dgn arwah ayah PH.
Rindu yg berat kan..
Faham sangat perasaan tu.

uncle gedek berkata...

Turut berduka....

(I feel you)

Suria Amanda berkata...

I feel you Ldy...sama apa yang SA rasakan sekarang...hati ni meronta- ronta nak pergi rumah baru Mak Pah..tapi tu la..SA tengah tak sihat...Pak Zain x bagi pergi..doakan dari kejauhan aje...

dear anies berkata...

اَللهُمَّ اغْفِرْلَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

dear anies berkata...

rindu paling sakit adalah merindui yang telah tiada... semoga doa kita tak putus buatnya...

fanny_dcatqueen berkata...

Semoga almarhum bak selalu mendapat ampunan, Rahmat dan kubur yang terang dari allah ❤️. Memang teramat sedih kalo kehilangan orangtua. Cuma bisa kita doakan, dan rinduuu sangat dengan semua kenangannya kan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...