Selasa, 20 November 2018

Memo Dari Anak 2-3-4-5 Tahun Untuk Kita Para Ibu:


Saya ada keperluan yang sangat tinggi untuk connect dengan mama - mama pandanglah saya, dengari saya, bersembang dengan saya, temankan saya bermain, jangan tinggalkan saya dengan toys. Kalau mama beri perhatian pada saya sepenuh hati, saya mampu merasainya, jiwa saya terisi terhibur dan insyaAllah saya takkan mengamuk dan akan jadi anak yang happy.
Kalau mama nak saya berdisplin, mama kena berdisplin dulu dan konsisten dengan gaya hidup mama. Mama tak boleh jadual hidup sesuka hati, saya akan serabut nak ikut agenda mama. Bagi tahu saya in advance plan harian, jangan tiba tiba suruh saya berhenti bermain/tengok tv. Jangan suruh saya cepat mandi, cepat makan, cepat segala-galanya sebab minda dan tubuh saya lambat bekerja berbanding mama orang dewasa.
Mama tak boleh paksa saya share fevret things/toys saya dengan orang lain. Mama sendiri pun ada benda benda mama hargai contohnya smartphone mama, tak share dengan orang. Mama perlu hormat barang barang peribadi saya juga. Bantu saya pilih mana satu yang saya ok nak share.
Jangan takut takutkan saya dengan bagitahu yang uncle or aunty tu nak ambil adik saya..saya stress mama cakap macam tu banyak kali sebab saya saaaangat sayang baby adik saya tu. Mama pun stress kalau mama tahu ada orang nak ambil papa yang mama saaaangat sayang tu kan..
Saya bukan saja saja nak sakit kan adik saya atau saja nak gaduh. Saya kan sedang belajar, kalau adik nangis atau mama marah, barulah saya tahu cara saya tu salah. Mama tegurlah saya dengan firm and warm bukan dengan jeritan dan pukulan tak semena mena. Reaksi negative mama yang kadang buatkan kami adik beradik lagi bergaduh. Jadilah pendamai yang adil, bukan tukang provokasi.
Mama jangan jerit jerit dan jangan pukul saya kalau mama tak nak saya jerit jerit dan pukul orang lain..saya belajar dari mama lah. Kalau saya rasa geram dan marah serta upset dengan orang, saya pun jerit dan pukul sebab saya belajar dari mama cara itu melepaskan marah.
Kalau saya dah letih, dah mengantuk, lapar, dah bosan - mama tak boleh expect saya ceria dan bagi kerjasama. Kalau mama nak saya jadi budak baik, mama kena faham situasi saya semua tu. Jangan asyik saya saja kena faham situasi mama. Mama pun hilang sabar kalau lapar dan penat, sama macam saya..saya kan kecik lagi.
Kalau mama nak saya kesian pada orang lain, mama kena kesian dan empati pada saya dulu. Kalau mama selalu mendengar dan memahami perasaan saya, saya pun akan berusaha memahami perasaan mama dan orang lain.
Mama pun ada masa masanya akan down, sedih, geram, marah marah, bengang.. saya pun sama. Tak bolehlah expect saya untuk senyum happy ceria buat muka macam comel jer selalu. Saya selalu sabar dengan mama, mama pun sabarlah dengan saya.
Dan janganlah mama lepaskan rasa negatif semua tu pada saya dengan herdik atau pukul saya atas kesilapan kecil saya. Mama luahkanlah bebanan perasaan pada Allah Yang Maha Penyayang, minta Allah sejukkan hati dan beri kesabaran. Kalau mama handle emosi dengan baik, saya akan ikut belajar mengurus emosi dengan baik insyaAllah.
Kalau emosi saya stabil, mama hargai lah saya. Kalau saya temper tantrum/mengamuk meragam - mama bersabarlah banyak banyak.. Kalau mama tengok jam, sebenarnya tak lebih 10 minit pun saya ngamuk. Saya mana ada energy nak ngamuk lama lama. Jadi kalau mama rasa nak ikut mengamuk juga, mama tarik nafas, dan baca ta'awuz..10 minit sabar inilah agaknya yang membawa kaki menginjak ke syurga..
Moga Allah cinta dan rahmati mama atas kesabaran mama mendidik saya. Moga Allah redha dan masukkan mama papa dan saya ke syurga Nya ♡♡♡

Kredit to:Smullbery

3 ulasan:

paridah berkata...

ASSALAM PAKABAR LADYBIRD

Muhammad Naim Abdullah berkata...

Assalamualaikum. salam ziarah sini. Lama x mai. hehe

Fida Z Ein berkata...

Dah ke mana...rindu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...