Tuesday, November 8, 2016

Brand - Penjenamaan

Brand -  Penjenamaan

Ada orang tanye iza,  penjenamaan/branding ni macamana..

Penjenamaan ni bagi iza adalah bagaimana kita nak orang kenal produk kita,  atau ape yang kita pasarkan.

Ia mungkin nama/tanda/simbol/logo.

Nak mudah satukan jenama dengan logo.  Orang tengok logo,  secara automatik orang nampak jenama kita.  Dan orang ingat produk kita/perkhidmatan kita.

Lagi mudah orang ingat,  lagi mudah "jenama"  kita tersebar.

Brand/ jenama adalah identiti kita.  Identiti syarikat kita. Padat/Ringkas.

Nk mudah faham kite lihat *KFC*..  Kite tengok pakcik tua berambut putih kite ingat kfc.  Kite tengok minuman bercoklat kite ingat *MILO*. Tengok pisau cukur,  sebut *GILLETE*.

Begitulah powernye Penjenamaan sampai mampu mempengaruhi fikiran pengguna.

Tengok jubah,  ingat *JUBAH ABAYA FATEEMA* 😜

8 comments:

ewanthology said...

penjenamaan semula penting untk melonjakkan semula jualan produk...tetapi kos nya agak tinggi.

LadyBird said...

Aah @ewantology.. Ramai yg duk tanye iza sal rebranding. Iza suh die senaraikan dlu positif negatifnye.

hainom OKje said...

Alahai comelnya baju tu sama comel dengan model. Tulah kan LB, branding ni mmg penting. Kalau dah terkenal orang akan cepat ingat.

Fatin Days said...

Betul jugak. Macam fashionvalet, orang mesti terbayang Vivy :)

http://www.fatindays.com

QasehnyaRania said...

penjenamaan penting utk kekalkan bisnes supaya terus dikenali

ppstt: kak iza nak tnya terengganu duduk area mana ye ? cer kabor ^_~

TukangKebun said...

Betul penjenamaan sangat penting kan.

Nora Karim said...

Setuju... :D

Anonymous said...

vimax vimax vimax vimax vimax vimax vimax

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...