Saturday, October 19, 2013

Mengasihani Anak kecil


Rasulullah saw. bersabda, "Bukan termasuk dari golongan kami orang yang tidak menghormati orang lain yang lebih besar dan tidak menyayangi yang lebih kecil."

Ini merupakan anjuran Nabi saw. untuk menyayangi anak kecil, lebih-lebih lagi jika anak itu seorang yang yatim piatu. Allah swt. telah menyediakan pahala yang besar bagi orang yang mencintai kanak-kanak.

Saidina Ali menceritakan, seorang lelaki datang menemui Rasulullah saw. Lelaki itu berkata : "Wahai Rasulullah, aku telah melakukan satu dosa besar. Tolong tunjukkan aku jalanuntuk menyucikannya."

Rasulullah saw. bertanya : "Dosa besar apa yang telah engkau lakukan?"

Lelaki itu menjawab: "Aku malu untuk menyebutnya."

Mendengar jawapan lelaki itu, Rasulullah saw. mengherdik: "Engkau tidak mahu menyebutkannya untukku, apakah engkau tidak malu kepada Allah swt.? Padahal, Allah swt. terus menerus memerhatikan kamu. Keluarlah dari hadapanku sebelum turun azab Allah swt. kepada kamu!"

Lelaki itu pergi sambil menangis dan berputus asa.

Datanglah malaikat Jibril as. kemudian menegur Rasulullah saw.: "Wahai Muhammad, mengapa engkau membuat orang yang melakukan maksiat itu berputus asa? Ketahuilah, dosa-dosanya telah dilebur oleh Allah swt."

"Apa yang dilakukannya sehingga Allah swt. melebur dosa-dosanya?" tanya Rasulullah.

Jibril menjawab: "Seorang anak kecil. Setiap kali anak kecil itu datang ke rumahnya, dengan ikhlas dia selalu memberikan makanan atau sesuatu yang membuat anak itu senang. Ternyata setiap pemberiannya merupakan kifarat di atas dosa-dosanya dan keselamatan dari neraka, sebagaimana firman Allah swt. yang bermaksud:

"Dan ketahuilah, bahawa harta kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah sebagai cubaan dan sesungguhnya di sisi Allahlah pahala yang besar." [Al-Anfal: 28]

4 comments:

LydSunshine said...

begitu besarnya pahala menyenangi kanak2.

❤Kamsiah❤ said...

kalau bertemu anak2 yatim...gosok2 kepalanya(usap)...(yg masih kecil)

Siti Hajar Mohammad said...

Subhanallah.. Tak ada kasih sayang dalam hati seseorang kalau dia tak berkasih sayang dengan anak2 kecil dan org lebih tua dari mereka.

Puan Kutu said...

Rasulallah mmg sgt sayang dan kasih pada anak kecil..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...