Sabtu, 27 April 2024

Allah Hantar Sebagai Pengubat Jiwa

Assalamualaikum semua.. Semoga Allah kurniakan kemenangan buat Umat Islam seluruh dunia terutama sekali untuk Palestin.. Ameeennnnn.. Palestin PASTI Merdeka InsyaAllah..

💚💚💚

Seminggu Ramadhan, lebih kurang jam 5.30 pagi.. selepas sahur tetiba Ldy terdengar bunyi miow miow miow depan pintu rumah Ldy.. Pada mulanya ingat ibu kucing yang orang buang dah bersalin, suruhlah kakak jenguk untuk simpan baby2 tu. Tetapi yang ada seekor baby kucing yang dalam lingkungan usia satu bulan. 

Kami bagi makan, makan dengan lahapnye.. kasihan sebab lapar sangat2.. cadangnya nak bagi pada orang atau buang di pasar keesokannya. 

Pagi tu bagi ke Pok Mat Ikan, suh dia bagi kepada sesiapa.. Pokmat buang tepi jalan, jauh dr rumah Ldy.. Petang tu 2/3 orang anak2 datang ke rumah Ldy mintak tolong jaga kucing ni, mereka jumpa katanya.. pujuk2 suh tolong jagakan.. Hati ini terlalu rapun untuk menolaknya.. maka kami anak beranak jagalah dan diberi nama Si Ciluk sesuai dengan kelincahannya.

Inilah rupa Si Ciluk, sangat cantik dan lincah.. Di rumah Ldy ni memang orang suka buang kucing comel2 di sini.. huhuhuhu..

Sakit kalau Ciluk buat peel, habis tangan Ldy calar balar disebabkan kuku dan giginya yang tajam.. 

Inilah peneman adik dan kakak sekarang.. 

Juga peneman ibu.. Dulu Ldy perasan Ldy mudah marah2.. tetapi sejak Ciluk datang.. perasaan marah Ldy, emosi Ldy lebih terjaga.. jadi lebih banyak sabar.. mungkin sebab Ciluk serap emosi negatif Ldy kot.. buat hidup Ldy lebih berwarna warni :P

Tetapi menjadi sedikit kesulitan sekarang bila nak pergi jalan-jalan.. sebab si Ciluk ni makan ikan sahaja.. makanan kucing yang dibeli di kedai tu tidak dimakannya.. 

Berbeza dengan kucing liar lain yang Ldy bela.. mereka makan jerk ape yg Ldy beli.. mungkin tuan die dlu bagi makan ikan dan nasi agaknya.. huhuhu..

Ape2pun, terima kasih Ciluk kerana sudi membawa kebahagiaan kepada kami dengan kelincahan kamu.. :D

p/s : Khamis, Jumaat dan Sabtu Ldy ke Cameron.. balik balik, Ciluk kurus kering macam belalang kacung... huhuhu... sedih tengok, jalan sikit rebah.. jalan sikit rebah.. Alhamdulillah bila bagi makan ikan dia makan.. (25, 26 dan 27 Mei 2024)

19 ulasan:

Warisan Petani berkata...

Comel si chiluk

Bola Katok berkata...

Cantik si bulus tu.

fanny_dcatqueen berkata...

Ada yang bilang kucing memang menyerap energi negatif pemiliknya. Saya pun sejak memelihara kucing, tiap kali sedih, peluk mereka dan pelan2 hilang.

Agak susah kalo dia tak nak dry foods ya kak. Saat pergi2 jadi susah. Tapi mungkin kakak bisa biasakan. Kalo tak suka brand A, dicoba dengan brand lain.

Kucing saya juga tak suka dry foods. Tapi saya paksa dan biasakan. Mereka makan wet food hanya pagi. Siang malam wajib dryfoods.

Dan lama2 Krn memang lapar, pasti mereka makan pada akhirnya. Jadi coba dibiasain aja dulu :). Mungkin lama2 ciluk mau.

aizamia3 berkata...

Satu kekurangan pulak, bila kita nak berjalan, hati tak tenang kucing tinggal kat rumah. Walau kucing bukan indoor tapi tetap risau.

Pernah cuti 3 hari walau tak jauh dari rumah tapi tiap tengahari balik rumah bagi ia makan.. hahaha.. mySIL cakap, baik tak payah cuti macam tu.

Sekarang, walau tak bela kucing tapi tetap beli makanan kucing, ada je kucing mai rumah nak makan.

Záty Rose berkata...

cutenyaa!! the pictures are so pretty!! <3

Puan Hazel berkata...

Comelnya dia...memang boleh jatuh hati ☺️

✿Cik Cappuccino Latte ✿ berkata...

Comel jugak si anak bulus

MRENEYOO berkata...

Sayapun penyuka kucing sis...bisa senyum"kalau lihat tingkah polah mereka, suka peluk dan uyel-uyel hehe.. penat jadi hilang...namanya unik..Ciluk..Ciluk baaa...

Suria Amanda berkata...

alahai..kesiannya si ciluk, dia x makan ye sepanjang ditinggalkan...sedihnya..harap lepas ni dia semakin gebu...

Carneyz berkata...

Comel muka Ciluk, mesti nakal tapi manja ni 😍 ada kucing di rumah mmg meriah rumah tapi yg tak bestnya bila kita nak kena tinggalkan rumah, teringat2 kat anak2 bulus, rasa macam tinggalkan anak sendiri dekat rumah. Macam kiteorang balik raya tempoh hari tinggalkan anak2 bulus di rumah setiap 3-4 jam akan tengok cctv pastikan dieorg ok, makanan dan minuman cukup lagi. Macam tu la pengalaman jadi pawrents ni hehe.

Carneyz berkata...

Comel muka Ciluk, mesti nakal tapi manja ni 😍 ada kucing di rumah mmg meriah rumah tapi yg tak bestnya bila kita nak kena tinggalkan rumah, teringat2 kat anak2 bulus, rasa macam tinggalkan anak sendiri dekat rumah. Macam kiteorang balik raya tempoh hari tinggalkan anak2 bulus di rumah setiap 3-4 jam akan tengok cctv pastikan dieorg ok, makanan dan minuman cukup lagi. Macam tu la pengalaman jadi pawrents ni hehe.

dear anies berkata...

tengok mata je dah tau nakal niii
hehehe

Nur berkata...

Kucing memang penghibur kita di rumah. Bila sedang marah, boleh bagi kita cool down, main-main dengan kucing. Comei la Ciluk ni. Suka duduk dalam basket ya. :)

dear anies berkata...

betul kot kucing ni boleh serap energy manusia. ramai yg bela kucing...bla stress main ngan kucing boleh relaks..

Fiza Aizzawa berkata...

comel ciluk, nama pun comel.. hehe

Sha Mohamed berkata...

Aduh.. Comelnya dia..

Amie berkata...

Comelnya keletah Ciluk....geram!

NA berkata...

Ada juga baru-baru ini kucing datang rumah tidak makan makanan kucing. Nasib baik ia singgah sahaja. Agaknya ia cari makanan lain yang tuannya bagi.
Susah tinggalkan Ciluk lama-lama.

mrhanafi berkata...

Dulu rumah saya ada kucing...sekarang sudah tiada lagi

rasa sunyi juga tiada kucing

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...