Jumaat, 14 Disember 2012

Bukan Mudah Nak Jaga Anak

Salam korang.. sahabat2 LadyBird's Life.. Hari ini lady nak menulis dengan hati.. hehehe.. bukan bermaksud selama ni menulis membuta tuli.. tp ni mungkin lebih dari hati kot.. huhuhu

Sebenarnye lady takut.. perihal tajuk di atas.. Insya-Allah kalau xde aral yang menghalang, dan takdir tidak menukilkan yang sebaliknya (ameeenn), 2 Jun 2013 insyaAllah lady dan suami bergelar ibu dan ayah.. kalian doakan yang terbaik ek.. 

Tetapi bila fikirkan didikan tuk anak-anak, lady rasa takut.. sangat2 takut.. kadang-kadang ape yang difikirkan, dirancangkan dan diharapkan tuk mendidik anak-anak tidak menjadi seperti yang kita usahakan.. Kadang-kadang kesilapan dari diri sendiri, dan skrg persekitaran sangat2 memainkan peranan dalam pembentukan seseorang individu. 

Sekarang lady takut sangat2 kalau anak lady nanti kuat sangat peelnye (perangai).. sebab lady sukar tuk menjaganya dengan keadaan lady sekarang.. lady sukar tuk dukung seperti ibu-ibu yang kuat dan sempurna.. huhuhuhu.. sedangkan lady tengok anak kakak lady selalu je menangis, kalau x didukung xkan diam.. susah sangat hati lady melihatnye.. bukan lady susah hati sebab anak kakak lady tu, tp bila fikirkan anak lady nanti.. Ya Allah, kau bantulah kami sesuai dengan kudrat kami ya Allah.. ameeennn.. Lady harap sangat2 Allah membantu lady setiap saat dan waktu.. 

baby comel
Sekarang sepanjang kehamilan lady pakai kerusi roda seperti yang disarankan oleh doktor.. beliau takut lady jatuh.. huhuhuhu.. memandangkan lady ni x pandai handle kerusi roda.. maka agar sukarlah jugak tuk menggunakannye secara selesa seperti orang lain.. Kadang-kadang kalau lady cube bangun dan bergerak seperti dalam keadaan sebelum pregnant, kaki lady tetibe jadi lemah dan terus jatuh terjelepuk.. dan sekarang lady dah x berani memberanikan diri sebab baru2 ni lepas lady jatuh ade sedikit pendarahan.. alhamdulillah sedikit.. huhuhu amat2 risau.. Maka sekarang.. hubby lady terpaksa angkat/ dukung lady terutamanya jika terpaksa melalui tangga or tempat2 yang tinggi sedikit.. Alhamdulillah lady dikurniakan seorang suami yang boleh angkat dan dukung lady.. dan lady lak kecik jerk.. Syukur Alhamdulillah.. 

Dulu doktor bagitahu lady, semakin besar usia kandungan lady akan merasa sakit belakang.. tetapi setakat hari ini Alhamdulillah tiada ape2 kesakitan lagi.. cuma alahan je yang lady alami.. Alhamdulillah.. Allah memudahkan sangat2.. kadang2 ape yang doktor jangkakan itu tidak benar.. setiap patient kan berbeza.. sekarang lady lebih positif, alhamdulillah.. lady yakin Allah akan bantu lady.. insyaAllah.. Kalau ade di kalangan kalian yang ade mslh spinal mcm lady.. jangan takut yer.. setiap orang Allah duga ikut kemampuan dia.. :).. doktor jangka hanyalah tuk kite bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.. 

Perihal kerusi roda plak.. lady harap lepas bersalin lady dah x perlu guna kerusi roda dah :) dan lady harap sangat lady dapat pulih sepenuhnya selepas bersalin.. :D.. xde yang mustahil.. insyaAllah.. kalian doakan kehidupan lady dan suami sentiasa dalam rahmat Allah ek.. kalau difikirkan, kehidupan Kak Gee dan Abang Abil lagi banyak Allah uji.. Semoga Allah memberi ketabahan kepada mereka jugak.. ameeennn.. Lady doakan kehidupan kalian juga dalam rahmat Allah..

p/s : Lady dah mula menulis tentang diri, kalau dahulu just tulis tentang suatu yang tidak berkaitan dengan diri.. sorry yer dah tertukar nukilan lak blog lady ni.. kalian doakan ek anak lady nanti tabah dan kuat dan yang penting soleh dan solehah supaya dia mampu jaga lady dan ayahnye bila kami dah tua nanti..


23 ulasan:

~CAHAYA~ berkata...

lady tentang didikan kpd anak ank rsny sume org ada kerisauan masing2...tp ingtlah, Allah tu tgk usaha kta bkn tgk kejayaan kta sbb kejayaan tu dr Dia...kewajipan kta adalah usaha...

tentang jagaan anak pula, lady jgn risau, Allah pasti memberi ilham kpd lady nnt...cube lady tgk dan pk mcm mane ibu bapa buta bole menguruskan keprluan harian dia n anak anak dia, sape yg mengilhamkan pd mrk? bagaimana org yg tiada kedua dua belah tgn bole menguruskan ankny yg masih baby? sape yg mengilhamkan kpd mrk?...percaya lah lady, Allah maha bijaksana Dia yg mengatur segalanya...baby yg pandai menyarap, merangkak sumeny Allah yg mengajar dan mengilhamkan kpdnya...

lady jgn risau ye, lady pn memg da tau kn yg Allah bg sesuatu itu mengikut kemampuan kta?...akak xrisau ap pn tentang sume tuh...hari pertama mungkin pyh sbb kta masih baru tp esk lusa dan seterusny inSyaAllah pasti boleh...Allah yg mengatur lady jgn bimbang ok...:)

Telor Power berkata...

semoga lady B dipermudahkan segala urusan.
dan jaga kesihatan tu sis...


Amin

Hanamiko Sakura berkata...

insya Allah kak, ameen :)

akubiomed berkata...

Janganlah bimbang mengenai mendidik anak. Insyallah sama-samalah berlajar dari anak dilahirkan hinggalah membesar. Ada buku rujukan hanyalah panduan.

Mashe berkata...

semoga cepat sehat ya ...

Syed berkata...

Semoga semua yg Lady doakan akan termakbul, InsyaAllah.

Dah pilih ke nama baby? :)

tehr berkata...

susahnya aku nak tulis pasal didik anak ni...

apa pun banyakkan berdoa dan berharap yang baik2
insya-allah

Bunda_nora berkata...

Sekiranya Lady mahu apa yang di rancangkan sempurna makanye Lady terpaksa jaga betul2 kesihatan diri dengan nasihatan doktor...barulah Lady akan menyenangkan orang sekeliling dan mampu mencapai impian untuk menjaga dan mendidik anak2 nanti.....In Sha'Allah..

Abd Razak berkata...

السلم عليكم ورحمة الله

Jangan bimbang dan terpengaruh dengan keadaan orang lain, didiklah anak mengikut cara yang telah diajarkan Rasulullah s.a.w., dan serahkan kepada Allah untuk membimbing...

Azizan Zolkipli berkata...

Didoakan moga segala urusan pra & pasca bersalin LadyBird berjalan lancar. Juga agar mendapat anak yang soleh/solehah. Aamiiiinn ...

Temuk berkata...

Insya-Allah, bila tiba masanya, segala-galanya akan terurus. Allah akan membantu. Kita berusaha, berdoa dan tawakal. Pak Temuk doakan semua yang terbaik buat LadyBird, anak yang dikandung dan suami.

gadisBunga™ berkata...

be positive ok, insyaAllah you'll be a good mum.

Werdah berkata...

Assalamu'alaikum Lady

Semoga Lady tabah dalam setiap ujian.. InsyaAllah bila ada keinginan nak yang terbaik Allah akan permudahkan..

Kakzakie Purvit berkata...

Semakin kita redha dan sedar akan kebesaran Allah semakin meredakan diri kita sebenarnya Lady. So bersabar, berdoa dan moga segalanya berjalan baik. Insya-allah..

LydSunshine berkata...

Apa salahnya kalo lady nak tulis pasal diri sendiri. Baru la readers semua bleh dpt bygkan keadaan lady. Akak tak sangka seserius tu keadaan lady. Akak doakan semuanya akan pulih nanti Lady.

Pasal nak jaga anak tu, Lady tak perlu risau sangat. walaupun akak pun selalu jugak risau mcm lady. biasa la. Kita ni pompuan. Selalu ada negative thinking kan? Tapi in sya Allah, Allah akan bantu Lady. Tak semua budak akan kuat meragam. Ada ramai budak yang behave. Allah akan berikan bayi yang sesuai dengan keadaan lady, In Sya Allah.

CIK TOM berkata...

semoga semuanya berjalan lancar..lady n kandungan sihat2 hendaknya ye..lahirkan baby yg soleh dan solehah..amin..

AspenMyL berkata...

Lady...1st thing first..jangan pk byk sgt waktu preggy ye. It will affect you and the baby. Percaya tak, preggy mommy kalau stress byk atau nangis byk...baby yang dikandung berkemungkinan jadi mangsa buli in future? So..memang kena ceria selalu. Senyummmmm ye....

About your health..make sure amalkan pengambilan nutrisi sihat..serius ni, u can ask me how by pm me. Ikhlas dari hati

Unknown berkata...

n3 yang sangat baik hal mendidik anak, memang tak dinafikan..ada kerisauan apabila gejala pengaruh luar dalam yang sangat tinggi. dalam rumah juga terdedah pengaruh..yakni kecangihan teknologi menjajah pemikiran anak2. apapun kita didik anak tawakal berserah dan doalah ...

Tie HT berkata...

seronoknya..lady n hubby bakal menempuh life yang baru dengan si kecil..mo dimudahkan segala urusan..in shaa Allah :)

lepakk.com berkata...

Mendapat anak adalah satu anugerah dari Allah kepada insanNya.
Jadi bersyukur lah dengan rezeki Allah dan jadikan ia cara untuk kita makin mendekatkan diri dengan Pencipta

MulutPayau berkata...

Tak sabar kan menunggu saat itu...semoga lady tabah dan sabar hadapi segalanya...dan semoga Allah permudahkan segala urusan lady nanti..

Arshare berkata...

cdeh bile sy bace post ni kak,...

betapa beratnye dugaan akak..

Semoga Allah permudahkan segala urusan kak nanti...

Amin...

ida =) berkata...

insya Allah...
lepas bersalin nanti cuba la... ada macam2 alternatif untuk spinal prob ni. pernah dengar ceragem? cuba google. free centre ada banyak untuk dicuba.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...